Mula-mula mengajar di AlFalah, saya hanya mengajar subjek
Sains. Cikgu Rahim mengajar BM dan subjek kegemarannya, Sejarah. Cikgu Ramlah
mengajar Matematik dan – kalau tidak silap – Geografi. Ustaz Fairose – selain
mengajar bahagian jawi dan Arab – mengajar BI.
Itulah pun pelajaran akademik yang ada. Tentang pelajaran agama dan
bahasa Arab, adalah khusus buat Ustaz Azizan, Ustazah Rodziah, Ustaz Zubaidi
serta Ustaz Fairose sendiri. Lagi pula, hanya ada dua kelas Peralihan serta dua
kelas Tingkatan Tiga [Akademik], yakni pelajar yang mengulang mengambil Sijil
Rendah Pelajaran , yang mereka kandas di sekolah menengah biasa.
{Maaflah dengan pengulangan info
tentang tingkatan tiga ini. Ramai yang masih keliru kenapa sekolah agama ada
kelas tingkatan tiga akademik. Barang diingat, dahulu dasar pelajaran lain
sedikit: tidak lulus tingkatan tiga [SRP] tidak naik tingkatan empatlah
jawabnya. Bukan macam sekarang, tidak tahu membaca pun, boleh naik sehingga
tingkatan lima [SPM}, kalau mahu! Maka terpaksalah yang gagal SRP pada era itu
mengambil ulang peperiksaan tersebut, samada di sekolah swasta atau kalau
bernasib baik – sedikit sangat peratusnya – mengulang setahun lagi di sekolah
menengah yang sama. Yang datang ke AlFalah itu pula mungkin untuk bertukar
angin berikutan penjenamaan semula sekolah agama rakyat itu, dengan yuran
tahunan yang murah berbanding sekolah swasta di Alor Setar dengan yuran bulanan
yang boleh tahan juga harganya, ditambah kos tambang bas lagi.. Lagi pun
kebanyakan pelajar terdiri daripada anak warga sekitar – mukim Tebengau dan
Kangkong}.
Tahun pertama [1983] itu, terlalu banyak kenangan manis.
Terlalu banyak masa senggang. Tidak banyak cabaran di segi pengajaran, tetapi
cukup tercabar untuk menjadikan AlFalah ‘hidup’. Banyak yang telah saya
catatkan tentangnya dan banyak lagi yang bakal diungkit…
Tahun kedua [1984], barulah cabaran di bilik kelas bermula.
Ada kelas Peralihan baru, manakala anak Peralihan tahun sebelumnya kini naik ke
Tingkatan Satu. Selain ada Tingkatan Tiga baru, ada pula Tingkatan Empat, hasil
keputusan peperiksaan SRP yang agak memberangsangkan. Semuanya adalah 6-7
kelas.
Selain subjek Sains dalam semua kelas itu, saya diminta
mengajar pelajaran Kesusasteraan Melayu. Tercabar memanglah kerana saya yang
asalnya dari aliran sains, tidak pernah belajar subjek itu pada peringkat SPM.
Cuma pada dua tahun di tingkatan enam, sempatlah belajar sedikit subjek
berkenaan. Alhamdulillah, cabaran berjaya diatasi. Sehingga hampir dua
dasawarsa di AlFalah, subjek itu seperti subjek Sains juga, melekat kepada saya, selain
tambahan subjek BM, terutama peringkat
tingkatan Empat dan Lima, setelah ketiadaan Cikgu Rahim yang meninggalkan dunia
perFalahan. [Semasa ketiadaan Cikgu Rahim, sebelum ada pengganti tetap, saya
dan Cikgu Non yang juga dari aliran sains pernah mengajar subjek Sejarah – satu
lagi subjek yang tidak kami pelajari di peringkat SPM. Cikgu Non malah pernah
mengajar Pengetahuan Agama Islam untuk calon SPM! Sekadar untuk menyatakan,
bukan sesuatu yang pelik guru sekolah agama rakyat ketika itu kena mengajar
dari tingkatan satu hingga tingkatan lima dalam dua tiga subjek… Banyaknya yang
perlu dirujuk sebagai persediaan masuk ke kelas…]
Saya terkenang salah satu daripada tahun –tahun terawal di
AlFalah. Hanya terkenang. Tiada agenda lain…
Bangunan melintang menghadap matahari jatuh dan naik, MPB –
multi purpose block [building] – dibahagikan kepada tiga kelas. Yang
berhampiran pagar dan jalan, menjadi kelas Tingkatan Empat. Dua kelas
selebihnya adalah untuk tingkatan yang sama, A dan B. Kalau tidak silap
tingkatan satu 1985 atau 1986. Kalau tidak silaplah…
Oleh kerana setiap kelas hanya dipisahkan oleh pemidang
mudahalih – bagi tujuan menukarkan kepada dewan muhadhoroh atau dewan
peperiksaan – suara pelajar yang agak kuat di satu kelas hujung boleh didengar
oleh pelajar pada kelas yang satu hujung lagi. Malah, bukan setakat suara. Kata
seorang bekas pelajar era tersebut, ketika bertemu baru-baru ini, kalau kena
waktu baiknya, kentutan
pelajar kelas hujung boleh didengari oleh pelajar kelas hujung satu lagi itu!
Suara guru pula? Seperti itulah juga, kalau kena guru yang
versi suaranya ketika mengajar seperti saya, atau seperti Cikgu Rahim, atau
lebih-lebih lagi,Cikgu Non [yang muncul di AlFalah pada tahun 1987]. Jelah!
Sebiji-sebiji dapat didengar, kata bekas pelajar tadi.
Oleh kerana ada kelas Peralihan, sukatan pelajaran untuk
Tingkatan Satu dapat dibahagi kepada dua tahun! Panjanglah yang boleh dihurai.
Hanya 6-7 bab setahun, kalau berdasarkan subjek Sains.
Kalau saya mengajar di kelas A, tentulah selang sehisah dua, akan berkumandang suara
saya dalam tajuk yang sama di kelas B pula. Begitu juga sebaliknya. Kalau saya
bercerita di satu kelas, pelajar kelas sebelahnya sudah dapat mendengar. Kerap
juga sengaja saya tidak mengulang cerita yang sama pada kelas sebelah kerana
yakin mereka telah pun mendengarnya …. Kena cerita menarik, kerap juga kelas
yang kemudian itu meminta saya bercerita juga. Terpaksal;ah diulang dengan
sedikit pengubahsuaian…
Itu kalau cerita menariklah. Dengan mood gurunya yang baik
pula. Tetapi kalau kelas pertama kena leter, seingat saya, tidak pernah kelas yang kedua pula meminta
saya meleteri mereka sama….
Satu hari, pada tahun yang saya terkenang itu, saya mengajar
Sains di bawah tajuk KITAR HAID. Menunduk kebanyakan pelajar perempuan malah
beberapa pelajar lelaki apabila dengan bersemangat dan lantangnya saya
menghuraikan perjalanan atau pusingan haid. Kelas sebelahnya terdiam! Saya pula
lagilah teruja. Apalagi, pernah sekali saya mendengar seorang rakan setugas
mengajar bab Istinja’ dengan penuh
sopan. Asyik sebut ‘tang tu’ dengan ‘yang tu’ merujuk kepada benda yang
bukanlah tidak bernama! Saya cuba memecah tembok itu dengan menyebut secara
sopan juga tetapi dengan istilah bahasa dan sains. Makin tersipulah para
pelajar yang menunduk tadi, dengan tundukan pula makin menurun darjahnya…
Selepas menghurai, saya beri pula nota, yang kalau pelajar kelas sebelah
terfikir – dan diizinkan oleh masa atau guru ketika itu - boleh ikut mencatat
sama!
Cukup masanya saya keluar dengan puas. Pertama kali saya
boleh mendiamkan dua kelas serentak. Sunyi sepi. Kata orang, kalau jarum jatuh
ke atas lantai pun boleh didengar. Itu kata orang. Kata saya, kalau ada kutu
merayap atas kulit kepala pun boleh didengar pergerakannya!
Selepas rehat, berselang satu hisah, saya akan mengajar
pelajaran yang sama di dalam kelas bersebelahan pula.
Blok 'itu' |
Tanpa saya jangka, semasa rehat, dua pelajar kelas yang
bakal saya masuk nanti, telah menemui Cikgu Ramlah di atas asrama. [Ketika itu,
Cikgu Ramlah menjadi warden asrama puteri yang terletak di atas satu-satunya
blok dua tingkat AlFalah, bersebelahan bangunan terletaknya pejabat urusan
sekolah. Dua pelajar tadi adalah penghuni asrama berkenaan] Mereka telah
meminta pertolongan Cikgu Ramlah yang berjanji untuk mencuba memanjangkannya
kepada saya.
Malang bagi mereka, Cikgu Ramlah tidak menjumpai saya
sehinggalah loceng
manual sekolah berbunyi.
{Loceng sekolah ketika itu adalah sebatang keratan besi
tebal sepanjang satu setengah kaki yang mempunyai empat lima lubang sebesar
syiling sepuluh sen. Pada satu lubang itu diikat dengan kembaran tiga urat
dawai lalu digantung pada hujung galang geta di hujung blok pejabat,
berhampiran tangga asrama puteri. Pada satu lubang lain terdapat satu rod besi
berbentuk silinder [mudahnya: batang skru sepanjang sekaki] Apabila masuk
sesuatu waktu, seseorang guru atau pelajar akan menggunakan rod tersebut bagi
memalu keratan besi tadi beberapa kali. Akan terhasillah satu bunyi yang
lantang. Lebih lantang bunyinya jika dibunyikan pada waktu mahu pulang. Paling
lantang dan lama pukulannya jika dibunyikan pada waktu pulang pada hari Khamis
terakhir sesuatu penggal…}
Ketika saya masuk ke kelas berkenaan, suasana sepi. Itu sudah bagus… Kemudian saya mencapai kapur,
melambungnya tiga empat kali, kemudian menulis besar-besar pada papan hijau:
KITAR HAID.
Ketika itulah dua pelajar perempuan berdiri hampir serentak.
“Cikgu Ramlah ada cakap apa-apa tak dekat cikgu?” tanya SooYoung [bukan
nama sebenar].
“Cakap apa?” saya membalikkan pertanyaan.
“Apa-apa pun la….”sampuk
SeohYun
[pun bukan nama sebenar…]
“Tak ada apa-apa pun!” kata saya, separuh hairan.
“Cikgu jumpa dak dengan Cikgu Ramlah?” kali ini SeohYun pula
yang bertanya.
“Dak aih. Saya mana masuk pejabat. Tadi saya balik rumah,
layan fb…
[Sah! Ini pula nampak sangat autanya. Ini bukan
alasan sebenarnya ketika itu. Sebenarnya saya lupa apa alasan itu dulu. Tapi
saya memang balik ke rumah emak ayah yang hanya 150 meter dari pintu pagar
kecil sekolah…]
“Hallamakkkkk!!!” berkata pula SooYoung dengan lantang
sambil melepaskan tumbukan tangan kanan ke atas tapak tangan kiri.
“Awat?” kali ini bukan separuh lagi. Sepenuhnya saya hairan!
“Takdak apa-apa. Takdak apa-apa…” seperti berduet tetapi
dengan pitching yang tidak sama,
kedua-dua pelajar tadi menjawab. Mereka terus duduk dan tunduk. Hampir serentak
pula.
Saya mengangkat bahu dan membuka kedua-dua tangan lalu
kembali kepada tajuk yang ditulis tadi.
Seperti di kelas sebelah sebelum rehat tadi, kali ini juga
ramai yang menunduk tersipu ketika saya menghuraikan pusingan haid. Paling
rendah tundukan adalah pundak SooYoung dan SeohYun…
Seperti sebelumnya, saya juga memberi nota, selepas huraian.
Lantang dan bersemangat. Kalau pelajar kelas sebelah tidak sempat mencatat
sempurna tadinya – dan diizinkan oleh masa atau guru ketika itu - boleh ikut
mencatat semula!
Loceng manual berbunyi. Saya keluar dari kelas.
Di pejabat saya terserempak dengan Cikgu Ramlah yang baru
bangun untuk ke kelasnya.
“Din masuk dak lagi ajaq Sains Tingkatan 1*#?”tanyanya.
“Ni baghu keluaq la …” itu jawaban untuknya.
“Takdan nak jumpa Din tadi….” Sambung Cikgu Ramlah.
“Awatnya?” saya mengulang soalan yang tidak terjawab di
dalam kelas tadi dengan penambahan imbuhan ‘nya’…
Akhirnya, saya tahu duduk perkara.
Dua pelajar tadi telah berjumpa Cikgu Ramlah, memintanya
memberitahu saya: kalau boleh tidak payahlah saya mengajar bab haid di dalam
Tingkatan 1*#. Alasannya? Biasa-biasa sahaja: Malu. Segan. Serta sudah mendengarnya ketika saya mengajar
di kelas sebelah.
Laa…
Itu cerita pertengahan dekad 80-an. Sekarang, bab-bab
sebegitu bukan lagi taboo bagi peringkat awal remaja. Siap dibincangkan di
laman sosial. Malah ada iklan yang dengan terang mengisahkan keselambaan
menghadapi kitar haid. Ada satu iklan meletakkan dua biji tembikai di belakang
Adibah Nor yang menjadi duta tuala wanita Libresse. Ada seorang jiran saya
sampai sekarang tidak sanggup memakan tembikai merah. Apa sebabnya, hanya dia
dan Allah yang tahu….
Akan SooYoung dan SeohYun, setelah subjek Sains bertukar
satu dua tajuk barulah tidak lagi tersipu ketika berselisih dengan saya. [Mereka
malu kerana telah tahu bahawa saya telah tahu apa yang mereka beritahu kepada
Cikgu Ramlah agar memberitahu saya pada hari
berkenaan..]Lagi pula, kami sama-sama sedar, mana boleh lama-lama cuba
mengelak bertembung. Kami sama-sama tinggal di asrama, cuma diasingkan mengikut
gender… Setiap malam selepas belajar
atau membuat kerja asrama
[bukan lagi kerja rumah]atau tidur
berbantal lengan di atas meja, semua pelajar asrama akan berkumpul di kelas
bersebelahan pejabat mendengar khutbah saya atau menyertai majlistimbang tara
yang saya kendalikan dalam menangani gejala tidak sihat di asrama [jika ada dan
berkenaan].
Satu lagi, yang cukup penting, dalam setiap kitaran ‘itu’
[meminjam cara huraian rakan setugas
tadi], walaupun belum ada jenama
Libresse, mereka perlukan juga yang berjenama Sanita, Stayfree, Kotex dan
seangkatannya. Kepada siapa akan mereka serahkan senarai barang yang turut
mengandungi keperluan tersebut, kalau bukan kepada pacal ini….
Oh kenangan.
Salah seorang dari dua pelajar itu kini menjadi guru sekolah rendah. Terlepaslah agaknya dari mengajar bab yang dia tidak suka dengar itu...
No comments:
Post a Comment