2 October 2012

Imam Bawa Cahaya Torchlight….


Elias Hj Awang a.k.a Paksu Yeh Gajah Mati

Kita pernah mendengar lagu yang aslinya dalam bahasa Hindi, Arab, Tamil, Inggeris, Korea, Jepun dan Filifina dinyanyikan dalam bahasa Melayu. Itulah lagu saduran. Maksud lirik lagu asal tidak semestinya sama di dalam lirik lagu saduran. Atas kreativiti penulis liriklah untuk menyesuaikan dengan irama yang asal. Sekadar info, disertakan beberapa buah lagu saduran yang sempat menjengah kotak minda secara spontan:
  •        Intanku Liana dan Terpisah Akhirnya serta Lumrah Dunia [ A Ramlie] dari lagu Hindi.
  •        Kini Telah Tiba [Ismail Haron & Anita Sarawak] dari lagu Arab.
  •        Hello Miss [M Y Shamsuddin & Fatimah Isa] dari lagu Tamil.
  •        Hatiku Luka Lagi [Black Dog Bone] dari lagu Inggeris
  •        Ku Ingin Bahagia [Rina Rahman] dan Hari Ini dan Semalam [J Mizan] dari lagu Jepun.
  •        Sonata Musim Salju [Hazami] dari lagu Korea.
  •        Anak [Carefree] dari lagu Filifina.
Terdapat pula lagu yang liriknya dari sesuatu bahasa tetapi apabila dinyanyikan oleh penyanyi lain, walaupun masih mengekalkan bahasa yang sama, namun bertukar lirik. Saya bukan orangnya yang dapat memberitahu di dalam kategori mana lagu ini dimasukkan. Di antara yang meloncat masuk ke minda ketika ini adalah:

[i] Beat It dan I'm Bad [Michael Jackson] menjadi Eat It [ "Weird Al" Yankovic]



Ketika demam lagu-lagu Raja Pop itu memuncak pada tahun 1980-an, dalam keghairahan                     peminat mendapatkan klip videonya, muncul seorang penyanyi  yang merakamkan lagu Beat it dengan senikata yang ditukarkan kepada Eat It. "Weird Al" Yankovic juga diberi izin oleh MJ untuk menukarkan lirik lagu Bad kepada Fat!

[ii] Lagu-lagu jenaka Isma Aliff

EMI, syarikat rakaman terkenal yang mempunyai cabang di Malaysia telah mengambil pelakon dan pelawak Isma Alif sebagai artisnya. Dia diberi peluang merakamkan lagu-lagu dengan lirik jenaka, dengan hampir kesemua lagu asalnya adalah dari album popular beberapa penyanyi. Antara yang terkenal adalah lagu Raja Ema [Jejaka Idaman], D J Dave [maaf, terlupa tajuk] dan Herman Tino [Di Sini Saja].

Bayangkan, misalnya lirik nyanyian Raja Ema: Oh sayang, engkalah jejaka idaman…. menjadi  oh sayang, marilah kita pergi tengok wayang!

Lagu lantunan suara Dato’ Dave juga demikian. Ditukar liriknya dengan tambahan perisa jenaka. Sayangnya ada sedikit saja sedutan lagu itu di Youtube....


Paling diingati adalah lagu ciptaan Masron Tamsi yang memiliki nama pentas Herman Tino itu.

Apakah malam ini
Kita akan di sini
Dompet kosong jadi sepi
Cukup minum di warung kopi


Jangan sepi kan diri
Bagaikan orang rugi
Kita bukan kegagalan
Tak mengunjungi kelab malam


Apa enak makan di restoren
Apa indahnya di kelab malam

Apa buruknya di warung kopi
Apa kurangnya minum disini


Bagi yang punya wang
Biarkan dia pergi
Kemampuan kita hanya disini

diganti dengan:

Apa kau sudah bosan, 
ku tak punya pekerjaan,
sekarang kau boleh jalan,
minggu depan atau cukup bulan..

hari-hari kau berletiaq,
macam kilat gughuh petiaq,
kau mungkin dari padang pasiaq
………………………….

[Lagu asal tersebut, pernah mencetuskan rasa kurang senang yang amat sangat di kalangan pengusaha hotel/restoran banyak bintang kerana dikatakan memberi kesan kepada perniagaan mereka!]

Kerana tidak diberitahu atau diminta izin untuk menukarkan lirik berbentuk komedi, hubungan Herman dengan syarikat rakaman tersohor yang telah melonjakkan namanya - bermula dengan album Mengapa Dikenang Mengapa Difikir - telah menjadi tegang. Dikatakan itulah juga antara puncanya suami kepada juruhebah radio veteran RTM Noraini Ibnu itu berpisah dengan label EMI.

Tetapi Isma sempat meraih populariti dengan pengeluaran album tersebut.

Demikianlah.

Di AlFalah, saya terkenang seorang yang cukup kreatif dalam menukar sebarang senikata lagu mengikut seleranya. Memang kebolehan menukar lirik ini dimiliki oleh ramai pelajar, termasuklah penghuni asrama, yang sering saya kesan ketika bersama mereka tatkala di bilik mandi, bilik studi, padang bola  dan lebih-lebih lagilah di dapur….

Namun keistimewaan pada insan nan seorang ini tetap berbekas di hati hingga kini.

Seperti selalu, sebaik menghafal sesuatu lagu baru, dia akan menukarkan sedekat mungkin liriknya di segi bunyi sahaja manakala maknanya amat jauh dari lirik asal.

Saya sentiasa terhibur dengan telatahnya yang bersahaja.

Dia muncul di AlFalah kerana menyertai kakak dan anak-anak saudaranya yang lebih awal datang. Tubuhnya kecil sahaja tetapi kenyaringan suara dan keramahannya menenggelamkan kekurangan fizikal itu. Saya sering mendukungnya untuk bercanda ketika mula-mula dia menghuni asrama. Malah ada sekeping foto saya mendukungnya yang berpakaian seragam sekolah, lengkap bersongkok senget, di tepi telaga yang kini menjadi tapak bangunan baru dua tingkat, bersebelahan blok asrama puteri. Sayangnya, kekurangan ilmu pendokumentasian menyebabkan foto yang amat berharga itu hilang entah di mana dan bagaimana….

Saya dan beberapa guru lain sering berkunjung ke kampungnya, baik semasa hari raya atau hari-hari biasa, kerana kampung itu di antara yang sentiasa dekat dengan AlFalah – lebih dua dozen warganya secara keseluruhan pernah datang belajar di situ. Sebahagian waris mereka juga cukup kerap menjejakkan kaki ke AlFalah, saling melepaskan rindu bersama anak-anak bersekali membawa barangan atau wang belanja. Keadaan demikianlah merapatkan pula hubungan dengan sebahagian guru.

Satu hari Sabtu, dia yang baru sampai dari kampung, terus mencari saya. Kalut dan riuh kedengarannya. Bertanya-tanya rakan seasrama, sebelum nampak saya yang sedang meniarap di katil paling hampir dengan tingkap bersebelahan pagar sekolah – sedang menghadam isi sebuah novel.

“Ada anak dara ‘nak berkenalan dengan cikgu!” katanya jelas, tanpa teragak-agak tetapi saya tidak terkejut langsung. Memang itu ungkapan kegemarannya, sesuai dengan candaan kiriman salam saya kepada semua anak dara kampungnya, setiap kali dia akan pulang mencari bekalan dan dana untuk survival di asrama!. Maka, setiap kali dia datang semula, itulah sebahagian ole-ole yang dibawanya untuk halwa telinga saya!

“Berapa kali ‘dah…. Habuk pun tarak!” Saya cuba menggiatnya, sambil menggeliat, membawa wajah saya menghadap mukanya yang berpeluh, terutama pada batang hidung.

“Kali ini betoi, cikgu!” tegasnya dan wajah kecil itu kelihatan tegang kulitnya. Serius.

“Awat tak minta gambar…. Saya pun nak tengok ju…”

“…ada! Ada! Tunggu sat!”

Kali ini barulah saya terkejut. Hati memarahi mulut yang tersalah melontarkan giatan.

Dari tebing katil saya, dia melompat ke katilnya yang berselang empat lima katil. Di hujung katilnya dia mencapai salah satu beg yang dibawanya dari kampung. Dia menyeluk dan mengeluarkan satu sampul putih. 

Dengan gaya lompatan antara katil yang lebih pantas dari tadi dia mendapatkan saya, sambil mengunjukkan sampul tersebut.

“Nah!” Sambil mencapai huluran itu, saya tetap terpesona pada ketegangan kulit mukanya. Serius sungguh!.

Dia mencapai sebiji bantal lalu meletakkan di atas ribanya sambil tangan mengisyaratkan agar saya segera membuka sampul.

Dari sampul, saya keluarkan sekeping gambar bersaiz 3R. Terpampang wajah gadis yang seperti takut-takut tatkala menghadapi kamera dan apek kedai gambar. Rambutnya terurai menutup dada. Berbaju merah saga dan ada bunga sekuntum di kepalanya, berlatarkan foto  tepi pantai sepi di kedai gambar….

Di belakang foto itu, terdapat nama penuh si empunya badan, ditulis menggunakan pena mata bulat yang seolah hampir kehabisan tinta…

*i***! Kami panggil dia *i*** saja di kampung!” Dia seperti memahami apa yang saya fikirkan ketika dua tiga kali saya menyebut nama berdasarkan catatan pada belakang foto itu.

“Tengok dekat lagi lawa *i*** ni, cikgu!” Dia terus bersuara. Kulit mukanya tetap tegang. “.....kalau cikgu tolak, mesti menyesai punya!”

Dia memanggil dua orang rakan sekampungnya yang kebetulan baru masuk ke dalam asrama. Seperti dia, mereka juga melangkah beberapa katil, tidak menggunakan lantai asrama, untuk menghampiri saya. Seperti dia, mereka mengakui *i*** lebih cantik dilihat secara dekat, setelah saya unjukkan foto di tangan. Seperti dia, mereka merasakan saya memang patut menerima anak gadis itu. Seperti dia, mereka juga berkulit wajah tegang ketika berkata begitu......

Demikianlah.

Namun sudah ditakdirkan saya tiada jodoh dengan gadis yang direkomenkan oleh pelajar yang kecil molek itu.

Hal ini dikeranakan oleh beberapa kerana.

Pertama, kerana saya belum mendapat lampu hijau dari emak untuk mencarikannya seorang besan.. 
Keduanya, kerana hingus saya belum hilang sepenuhnya dari hidung. 
Ketiganya, saya tidak memberi respons susulan selepas melihat foto itu – walaupun dia berkali-kali bersumpah akan menjadi posmen saya dan merahsiakan hubungan itu, jika ada, dari pengetahuan orang lain. Serentak itu, dia juga meminta dua rakan sekampungnya turut bersumpah menyimpan rahsia....

Maka, tanpa perlu bersolat istikharah, saya kembalikanlah foto itu ke sampulnya dan seterusnya kepada pembawanya...

Ada riak kesal pada wajahnya ketika melangkah perlahan menyimpan semula sampul tersebut. Namun sebagai seorang yang telah memahami makna ‘suratan takdir’, dia tidak berkata apa-apa.

Kehidupan kemudian diteruskan seperti biasa. Saya dan beberapa guru lain tetap pergi ke kampung itu. Malah selepas itu, saya tambah lagi dengan bertanya khabar tentang *i***, sebagai bahan bualan. Sampai kini, perihal *i*** masih disampaikan kepada saya jika saya terjumpa bekas budak Falah itu.....

Seperti disebutkan tadi, keistimewaan dia mendendangkan sesuatu lagu berdasarkan lirik sesuka hatinya cukup mencuit hati. Bagaimanapun, dalam terhibur itu, ada satu kes yang membuatkan saya, selaku salah seorang guru penasihat Majlis Muhadhoroh, cukup bengang.

Ada sekumpulan penasyid amat amatur dijadualkan mengalunkan sebuah nasyid untuk acara Muhadhoroh. Mereka memilih sebuah nasyid tema Maulidur rasul pada tahun tersebut – kalau ingatan saya boleh dipakai...
Maka berlatihlah mereka di tempat-tempat sunyi atau terasing dari ramai orang. Maklumlah mereka amatur dan pemalu... 

Akan dia yang saya ceritakan ini sering mencari peluang untuk mendengar atau tepatnya menghendap kumpulan yang berlatih. Lama-kelamaan, hafallah dia dengan melodi nasyid tersebut. Segera pula kemudiannya saya mendengar dia bernasyid dengan lirik yang telah diubah! Diajar dan diajak pula dua tiga rakannya mengikut lirik ciptaan sendiri itu.

Setiap hari menjelang hari Muhadhoroh [selalunya Khamis setiap hujung bulan], dia akan mengalunkan lirik tersebut, hingga menimbulkan rasa kurang senang kepada beberapa penasyid yang sedang berlatih lagu dan lirik sebenar. Kepada saya mereka meluahkan rasa, dan sebagai diharap, saya meminta dia tidak terlalu ‘menonjol’ mengganggu rakan-rakan yang sebahagiannya adalah kumpulan pelajar yang sering mencipta alasan untuk tidak muncul dalam persembahan di dalam Muhadhoroh.

Difahamkan kemudiannya, larangan seolah-olah menjadi satu galakan pula, lalu saya memanggilnya, pada satu waktu rehat. Niat asalnya untuk menyuruh dia berhenti dari melagukan lirik sendiri itu dan tidak mengganggu penasyid lain. Saya tiada memaksudkan apa-apa ketika dalam marah itu saya terlepas cakap: “Kalau berani sangat, kamu bawa kumpulan kamu bernasyid lagu itu dalam Muhadhoroh nanti....”

“Boleh daftar lagi ka?” tanyanya yang teruja. Saya terkejut. Agaknya amarah saya tidak terpancar langsung pada wajah dan kata-kata, ataukah dia yang tidak mencuba untuk faham...? “Depa kata acara ‘dah penuh ‘dah....”

Akhirnya, saya meminta juruacara majlis memasukkan kumpulan bidan terjun itu sebagai salah satu kumpulan penasyid yang bakal membuat persembahan. Makin galaklah dia berlatih secara rasmi bersama rakan-rakan pilihannya, yang nampak seakan terkial-kial dan tersipu selaku penyanyi latar yang mengulangi satu rangkap yang sama itu.... 

Di asrama, di bawah pokok pukul lima yang besar itu, dia akan menentukan kedudukan rakan-rakan sebaris menghadap matahari jatuh, dengan dia sendiri sebagai penasyid utama. Diulang berlatih sampai dia berpuas hati. Tidak serak suaranya berdendang dan pada masa yang sama menegur mana-mana rakan yang tersilap dan tersalah tempo serta sebutan. Pemberi komen pula adalah rakan-rakan yang berulang-alik melintasi antara dapur asrama dan bilik air di belakang surau.

Pada hari yang ditetapkan itu, saya merupakan salah seorang yang paling menanti kemunculan penasyid dari asrama putera itu. Dia tetap selamba dan ramah dalam senyum yang tidak pernah lekang. Setiap kali melintasi atau terserempak, saya seolah dapat merasakan senyumannya adalah lebih hebat dari dia menjeritkan sendiri: “Cikgu tengoklah nanti!”

Seolah-olah lambat pula untuk menuju waktu rehat sebelum masuk ke dewan Muhadhoroh, saya terlelap di meja di dalam bilik guru. Malah sempat bermimpi -  menyaksikan sekumpulan badut  dengan ketuanya yang menangis, terketar-ketar di hadapan majlis, berkumat-kamit di tengah sorakan seluruh pelajar yang kebosanan!

Tidak ramai pelajar luar yang tahu akan adanya persembahan tempelan itu. Maka riuhlah satu dewan dalam bangunan yang melintang menghadap bendang dan jalanraya itu, tatkala juruacara mengumumkan kemunculan penasyid tersebut. Dia yang memang terkenal di kalangan semua pelajar dan guru, berjalan dari tempat duduk sambil mengangkat kedua-dua tangan seolah-olah meminta semua bertenang. Di belakangnya, berjalanlah keluar empat lima rakannya yang seperti hendak tidak hendak, dalam senyum yang bagai dipaksa....

Di depan semua, dia memastikan rakan-rakannya berdiri dalam formasi yang telah disepakati. Ketika dia, membetulkan songkok sebelum  mula berdendang, dewan telah gegar dengan ketawa rakan-rakan sekelas dan seasrama. Memang auranya sebagai penghibur cukup teserlah!

Ketika dia melagukan lirik ciptaannya, keriuhan terhenti seketika, sekadar diselitkan kuntuman senyum, sebelum diledakkan dengan tepukan pada penghujungnya.

Saya tidak dapat mengingati keseluruhan lirik nasyid asal dan lirik ciptaannya, yang kedua-duanya mempunyai jalan cerita berbeza. Namun dua tiga bahagian masih tersimpan kejap di peti minda – bersekali gaya dan suaranya yang mersik serta sambutan yang diterima selepas mereka berjalan semula ke tempat duduk:

Contohi Junjungan kita ditukarnya menjadi Contohi tok nenek kita....

Hiasi diri dengan ilmu/budi* [*kalau tidak silap] berubah sebagai hiasi diri dengan minyak wangi...

Iman bawa cahaya kebenaran.....digantikan dengan imam bawa cahaya....torchlight!

Demikianlah.

Sebenarnya, catatan kali ini dibuat mengenang satu watak utama yang pernah memeriahkan bumi AlFalah. Dialah Elias Hj Awang, geng Gajah Mati, Pendang. Di kalangan orang terdekatnya,  teman-teman sekampung, terutama anak-anak saudara yang turut berada di AlFalah, panggilan manja untuknya adalah Paksu Yeh.

Paksu, sayang detik itu tidak akan berulang....

No comments: