Elias Hj Awang a.k.a Paksu Yeh Gajah Mati |
Kita pernah mendengar lagu yang aslinya dalam bahasa Hindi, Arab, Tamil, Inggeris, Korea, Jepun dan Filifina dinyanyikan dalam bahasa Melayu. Itulah lagu saduran. Maksud lirik lagu asal tidak semestinya sama di dalam lirik lagu saduran. Atas kreativiti penulis liriklah untuk menyesuaikan dengan irama yang asal. Sekadar info, disertakan beberapa buah lagu saduran yang sempat menjengah kotak minda secara spontan:
- Intanku Liana dan Terpisah Akhirnya serta Lumrah Dunia [ A Ramlie] dari lagu Hindi.
- Kini Telah Tiba [Ismail Haron & Anita Sarawak] dari lagu Arab.
- Hello Miss [M Y Shamsuddin & Fatimah Isa] dari lagu Tamil.
- Hatiku Luka Lagi [Black Dog Bone] dari lagu Inggeris
- Ku Ingin Bahagia [Rina Rahman] dan Hari Ini dan Semalam [J Mizan] dari lagu Jepun.
- Sonata Musim Salju [Hazami] dari lagu Korea.
- Anak [Carefree] dari lagu Filifina.
Terdapat pula lagu yang liriknya dari sesuatu bahasa
tetapi apabila dinyanyikan oleh penyanyi lain, walaupun masih mengekalkan
bahasa yang sama, namun bertukar lirik. Saya bukan orangnya yang dapat
memberitahu di dalam kategori mana lagu ini dimasukkan. Di antara yang meloncat
masuk ke minda ketika ini adalah:
[i] Beat It dan I'm Bad [Michael
Jackson] menjadi Eat It [ "Weird Al" Yankovic]
Ketika demam lagu-lagu
Raja Pop itu memuncak pada tahun 1980-an, dalam keghairahan peminat mendapatkan klip
videonya, muncul seorang penyanyi yang merakamkan lagu Beat it
dengan senikata yang ditukarkan kepada Eat It. "Weird Al" Yankovic juga diberi izin oleh MJ untuk menukarkan lirik lagu Bad kepada Fat!
[ii] Lagu-lagu jenaka Isma
Aliff
EMI, syarikat
rakaman terkenal yang mempunyai cabang di Malaysia telah mengambil pelakon dan
pelawak Isma
Alif sebagai artisnya. Dia diberi peluang merakamkan lagu-lagu dengan
lirik jenaka, dengan hampir kesemua lagu asalnya adalah dari album popular
beberapa penyanyi. Antara yang terkenal adalah lagu Raja
Ema [Jejaka
Idaman], D J Dave [maaf, terlupa tajuk]
dan Herman Tino [Di Sini Saja].
Bayangkan, misalnya lirik nyanyian Raja Ema: Oh sayang, engkalah jejaka idaman….
menjadi oh
sayang, marilah kita pergi tengok wayang!
Lagu lantunan suara Dato’ Dave juga demikian.
Ditukar liriknya dengan tambahan perisa jenaka. Sayangnya ada sedikit saja sedutan lagu itu di Youtube....
Paling diingati adalah lagu ciptaan Masron Tamsi
yang memiliki nama pentas Herman Tino itu.
Apakah malam ini
Kita akan di sini
Dompet kosong jadi sepi
Cukup minum di warung kopi
Jangan sepi kan diri
Bagaikan orang rugi
Kita bukan kegagalan
Tak mengunjungi kelab malam
Apa enak makan di restoren
Apa indahnya di kelab malam
Apa buruknya di warung kopi
Apa kurangnya minum disini
Bagi yang punya wang
Biarkan dia pergi
Kemampuan kita hanya disini
diganti
dengan:
Apa kau sudah bosan,
ku tak punya pekerjaan,
sekarang kau boleh jalan,
minggu depan atau cukup bulan..
hari-hari kau berletiaq,
macam kilat gughuh petiaq,
kau mungkin dari padang pasiaq
………………………….
[Lagu asal tersebut, pernah mencetuskan rasa kurang senang
yang amat sangat di kalangan pengusaha hotel/restoran banyak bintang kerana
dikatakan memberi kesan kepada perniagaan mereka!]
Kerana tidak diberitahu atau diminta izin untuk
menukarkan lirik berbentuk komedi, hubungan Herman dengan syarikat rakaman
tersohor yang telah melonjakkan namanya - bermula dengan album Mengapa Dikenang Mengapa
Difikir - telah menjadi tegang. Dikatakan itulah juga antara
puncanya suami kepada juruhebah radio veteran RTM Noraini
Ibnu itu berpisah dengan label EMI.
Tetapi Isma sempat meraih populariti dengan
pengeluaran album tersebut.
Demikianlah.
Di AlFalah, saya terkenang seorang yang cukup
kreatif dalam menukar sebarang senikata lagu mengikut seleranya. Memang
kebolehan menukar lirik ini dimiliki oleh ramai pelajar, termasuklah penghuni
asrama, yang sering saya kesan ketika bersama mereka tatkala di bilik mandi,
bilik studi, padang bola dan lebih-lebih lagilah di dapur….
Namun keistimewaan pada insan nan seorang ini tetap
berbekas di hati hingga kini.
Seperti selalu, sebaik menghafal sesuatu lagu baru,
dia akan menukarkan sedekat mungkin liriknya di segi bunyi sahaja manakala
maknanya amat jauh dari lirik asal.
Saya sentiasa terhibur dengan telatahnya yang
bersahaja.
Dia muncul di AlFalah kerana menyertai kakak dan
anak-anak saudaranya yang lebih awal datang. Tubuhnya kecil sahaja tetapi
kenyaringan suara dan keramahannya menenggelamkan kekurangan fizikal itu. Saya sering mendukungnya untuk bercanda
ketika mula-mula dia menghuni asrama. Malah ada sekeping foto saya mendukungnya
yang berpakaian seragam sekolah, lengkap bersongkok senget, di tepi telaga yang
kini menjadi tapak bangunan baru dua tingkat, bersebelahan blok asrama puteri.
Sayangnya, kekurangan ilmu pendokumentasian menyebabkan foto yang amat berharga
itu hilang entah di mana dan bagaimana….
Saya dan beberapa guru lain sering berkunjung ke
kampungnya, baik semasa hari raya atau hari-hari biasa, kerana kampung itu di
antara yang sentiasa dekat dengan AlFalah – lebih dua dozen
warganya secara keseluruhan pernah datang belajar di situ. Sebahagian waris
mereka juga cukup kerap menjejakkan kaki ke AlFalah, saling melepaskan rindu
bersama anak-anak bersekali membawa barangan atau wang belanja. Keadaan
demikianlah merapatkan pula hubungan dengan sebahagian guru.
Satu hari Sabtu, dia yang baru sampai dari kampung,
terus mencari saya. Kalut dan riuh kedengarannya. Bertanya-tanya rakan
seasrama, sebelum nampak saya yang sedang meniarap di katil paling hampir
dengan tingkap bersebelahan pagar sekolah – sedang menghadam isi sebuah novel.
“Ada anak dara ‘nak berkenalan dengan cikgu!”
katanya jelas, tanpa teragak-agak tetapi saya tidak terkejut langsung. Memang
itu ungkapan kegemarannya, sesuai dengan candaan kiriman salam saya kepada semua anak dara kampungnya, setiap kali dia
akan pulang mencari bekalan dan dana untuk survival di asrama!. Maka, setiap
kali dia datang semula, itulah sebahagian ole-ole yang dibawanya untuk halwa
telinga saya!
“Berapa kali ‘dah…. Habuk pun tarak!” Saya cuba
menggiatnya, sambil menggeliat, membawa wajah saya menghadap mukanya yang
berpeluh, terutama pada batang hidung.
“Kali ini betoi,
cikgu!” tegasnya dan wajah kecil itu kelihatan tegang kulitnya. Serius.
“Awat tak minta gambar…. Saya pun nak tengok ju…”
“…ada! Ada! Tunggu sat!”
Kali ini barulah saya terkejut. Hati memarahi mulut
yang tersalah melontarkan giatan.
Dari tebing katil saya, dia melompat ke katilnya
yang berselang empat lima katil. Di hujung katilnya dia mencapai salah satu beg
yang dibawanya dari kampung. Dia menyeluk dan mengeluarkan satu sampul putih.
Dengan gaya lompatan antara katil yang lebih pantas dari tadi dia mendapatkan
saya, sambil mengunjukkan sampul tersebut.
“Nah!” Sambil mencapai huluran itu, saya tetap
terpesona pada ketegangan kulit mukanya. Serius sungguh!.
Dia mencapai sebiji bantal lalu meletakkan di atas
ribanya sambil tangan mengisyaratkan agar saya segera membuka sampul.
Dari sampul, saya keluarkan sekeping gambar bersaiz
3R. Terpampang wajah gadis yang seperti takut-takut tatkala menghadapi kamera
dan apek kedai gambar. Rambutnya terurai menutup dada. Berbaju merah saga dan
ada bunga sekuntum di kepalanya, berlatarkan foto tepi pantai sepi di kedai gambar….
Di belakang foto itu, terdapat nama penuh si empunya
badan, ditulis menggunakan pena mata bulat yang seolah hampir kehabisan tinta…
“*i***! Kami panggil dia *i*** saja di kampung!”
Dia seperti memahami apa yang saya fikirkan ketika dua tiga kali saya menyebut
nama berdasarkan catatan pada belakang foto itu.
“Tengok dekat lagi
lawa *i*** ni, cikgu!” Dia terus bersuara. Kulit mukanya
tetap tegang. “.....kalau cikgu tolak, mesti menyesai
punya!”
Dia memanggil dua
orang rakan sekampungnya yang kebetulan baru masuk ke dalam asrama. Seperti
dia, mereka juga melangkah beberapa katil, tidak menggunakan lantai asrama,
untuk menghampiri saya. Seperti dia, mereka mengakui *i***
lebih cantik dilihat secara dekat, setelah saya unjukkan foto di tangan. Seperti
dia, mereka merasakan saya memang patut menerima anak gadis itu. Seperti dia,
mereka juga berkulit wajah tegang ketika berkata begitu......
Demikianlah.
Namun sudah
ditakdirkan saya tiada jodoh dengan gadis yang direkomenkan oleh pelajar yang
kecil molek itu.
Hal ini dikeranakan
oleh beberapa kerana.
Pertama, kerana
saya belum mendapat lampu hijau dari emak untuk mencarikannya seorang besan..
Keduanya, kerana hingus saya belum hilang sepenuhnya dari hidung.
Ketiganya,
saya tidak memberi respons susulan selepas melihat foto itu – walaupun dia
berkali-kali bersumpah akan menjadi posmen saya dan merahsiakan hubungan itu,
jika ada, dari pengetahuan orang lain. Serentak itu, dia juga meminta dua rakan
sekampungnya turut bersumpah menyimpan rahsia....
Maka, tanpa perlu
bersolat istikharah, saya kembalikanlah foto itu ke sampulnya dan seterusnya
kepada pembawanya...
Ada riak kesal pada
wajahnya ketika melangkah perlahan menyimpan semula sampul tersebut. Namun
sebagai seorang yang telah memahami makna ‘suratan takdir’, dia tidak berkata
apa-apa.
Kehidupan kemudian
diteruskan seperti biasa. Saya dan beberapa guru lain tetap pergi ke kampung
itu. Malah selepas itu, saya tambah lagi dengan bertanya khabar tentang *i***, sebagai bahan bualan. Sampai kini, perihal *i*** masih disampaikan kepada saya jika saya terjumpa bekas budak
Falah itu.....
Seperti disebutkan
tadi, keistimewaan dia mendendangkan sesuatu lagu berdasarkan lirik sesuka
hatinya cukup mencuit hati. Bagaimanapun, dalam terhibur itu, ada satu kes yang
membuatkan saya, selaku salah seorang guru penasihat Majlis Muhadhoroh, cukup
bengang.
Ada sekumpulan
penasyid amat amatur dijadualkan mengalunkan sebuah nasyid untuk acara
Muhadhoroh. Mereka memilih sebuah nasyid tema Maulidur rasul pada tahun
tersebut – kalau ingatan saya boleh dipakai...
Maka berlatihlah
mereka di tempat-tempat sunyi atau terasing dari ramai orang. Maklumlah mereka
amatur dan pemalu...
Akan dia yang saya ceritakan ini sering mencari peluang
untuk mendengar atau tepatnya menghendap kumpulan yang berlatih. Lama-kelamaan,
hafallah dia dengan melodi nasyid tersebut. Segera pula kemudiannya saya
mendengar dia bernasyid dengan lirik yang telah diubah! Diajar dan diajak pula
dua tiga rakannya mengikut lirik ciptaan sendiri itu.
Setiap hari
menjelang hari Muhadhoroh [selalunya Khamis setiap hujung bulan], dia akan
mengalunkan lirik tersebut, hingga menimbulkan rasa kurang senang kepada
beberapa penasyid yang sedang berlatih lagu dan lirik sebenar. Kepada saya
mereka meluahkan rasa, dan sebagai diharap, saya meminta dia tidak terlalu
‘menonjol’ mengganggu rakan-rakan yang sebahagiannya adalah kumpulan pelajar
yang sering mencipta alasan untuk tidak muncul dalam persembahan di dalam
Muhadhoroh.
Difahamkan
kemudiannya, larangan seolah-olah menjadi satu galakan pula, lalu saya
memanggilnya, pada satu waktu rehat. Niat asalnya untuk menyuruh dia berhenti
dari melagukan lirik sendiri itu dan tidak mengganggu penasyid lain. Saya tiada
memaksudkan apa-apa ketika dalam marah itu saya terlepas cakap: “Kalau berani
sangat, kamu bawa kumpulan kamu bernasyid lagu itu dalam Muhadhoroh nanti....”
“Boleh daftar lagi
ka?” tanyanya yang teruja. Saya terkejut. Agaknya amarah saya tidak terpancar
langsung pada wajah dan kata-kata, ataukah dia yang tidak mencuba untuk
faham...? “Depa kata acara ‘dah penuh ‘dah....”
Akhirnya, saya
meminta juruacara majlis memasukkan kumpulan bidan terjun itu sebagai salah
satu kumpulan penasyid yang bakal membuat persembahan. Makin galaklah dia
berlatih secara rasmi bersama rakan-rakan pilihannya, yang nampak seakan
terkial-kial dan tersipu selaku penyanyi latar yang mengulangi satu rangkap
yang sama itu....
Di asrama, di bawah pokok pukul lima yang besar itu, dia akan
menentukan kedudukan rakan-rakan sebaris menghadap matahari jatuh, dengan dia
sendiri sebagai penasyid utama. Diulang berlatih sampai dia berpuas hati. Tidak
serak suaranya berdendang dan pada masa yang sama menegur mana-mana rakan yang
tersilap dan tersalah tempo serta sebutan. Pemberi komen pula adalah
rakan-rakan yang berulang-alik melintasi antara dapur asrama dan bilik air di
belakang surau.
Pada hari yang
ditetapkan itu, saya merupakan salah seorang yang paling menanti kemunculan
penasyid dari asrama putera itu. Dia tetap selamba dan ramah dalam senyum yang
tidak pernah lekang. Setiap kali melintasi atau terserempak, saya seolah dapat
merasakan senyumannya adalah lebih hebat dari dia menjeritkan sendiri: “Cikgu
tengoklah nanti!”
Seolah-olah lambat
pula untuk menuju waktu rehat sebelum masuk ke dewan Muhadhoroh, saya terlelap
di meja di dalam bilik guru. Malah sempat bermimpi - menyaksikan sekumpulan badut dengan ketuanya yang menangis, terketar-ketar
di hadapan majlis, berkumat-kamit di tengah sorakan seluruh pelajar yang
kebosanan!
Tidak ramai pelajar
luar yang tahu akan adanya persembahan tempelan itu. Maka riuhlah satu dewan
dalam bangunan yang melintang menghadap bendang dan jalanraya itu, tatkala
juruacara mengumumkan kemunculan penasyid tersebut. Dia yang memang terkenal di
kalangan semua pelajar dan guru, berjalan dari tempat duduk sambil mengangkat
kedua-dua tangan seolah-olah meminta semua bertenang. Di belakangnya,
berjalanlah keluar empat lima rakannya yang seperti hendak tidak hendak, dalam
senyum yang bagai dipaksa....
Di depan semua, dia
memastikan rakan-rakannya berdiri dalam formasi yang telah disepakati. Ketika
dia, membetulkan songkok sebelum mula
berdendang, dewan telah gegar dengan ketawa rakan-rakan sekelas dan seasrama.
Memang auranya
sebagai penghibur cukup teserlah!
Ketika dia
melagukan lirik ciptaannya, keriuhan terhenti seketika, sekadar diselitkan
kuntuman senyum, sebelum diledakkan dengan tepukan pada penghujungnya.
Saya tidak dapat
mengingati keseluruhan lirik nasyid asal dan lirik ciptaannya, yang
kedua-duanya mempunyai jalan cerita berbeza. Namun dua tiga bahagian masih
tersimpan kejap di peti minda – bersekali gaya dan suaranya yang mersik serta
sambutan yang diterima selepas mereka berjalan semula ke tempat duduk:
Contohi Junjungan kita ditukarnya menjadi Contohi tok nenek kita....
Hiasi diri dengan ilmu/budi* [*kalau tidak silap] berubah sebagai hiasi diri
dengan minyak wangi...
Iman bawa cahaya kebenaran.....digantikan dengan imam bawa
cahaya....torchlight!
Demikianlah.
Sebenarnya, catatan
kali ini dibuat mengenang satu watak utama yang pernah memeriahkan bumi
AlFalah. Dialah Elias Hj Awang, geng Gajah Mati,
Pendang. Di kalangan orang terdekatnya,
teman-teman sekampung, terutama anak-anak saudara yang turut berada di
AlFalah, panggilan manja untuknya adalah Paksu Yeh.
Paksu, sayang detik itu tidak akan berulang....
No comments:
Post a Comment