Ustaz
Fairose Hj Azizan, Cikgu Abdur Rahim Daud,
Ustaz Zubaidi Ariffin dan saya.
Pada tahun 1983, selain Ustaz
Azizan Hj Mustaffa selaku ketua, kami berempat adalah guru lelaki di
AlFalah. Campur dua guru perempuan – Cikgu Siti
Ramlah Johari dan Ustazah Rodziah Ahmad
– ada tujuh orang guru. Lama kemudian barulah ditambah dengan kemasukan Cikgu Norhashimah Mansor dan Cikgu Siti Khamariah Hj Ismail.
Kelas hanyalah empat – Dua Peralihan dan dua Tingkatan
Tiga. Maka ketika empat guru berada di dalam kelas, yang selebihnya
membawa dirilah …..
Ketika itu, bangunan asrama lelaki yang belakang
itu masih berada di tapak asal, di tempat bangunan pejabat pengetua selepas
itu. Ia dijadikan satu kelas untuk tingkatan Tiga. Satu lagi kelas tingkatan
Tiga adalah di dalam bangunan melintang berhampiran jalan mini ke kampung itu.
Kelas Peralihan pula, kedua-duanya diletakkan di
bawah bangunan dua tingkat, yang kemudiannya [mulai 1984]menjadi asrama puteri
di bahagian atas. Di situlah juga majlis muhadhoroh peringkat awal diadakan.
Kedua-dua kelas itu dipisahkan oleh kepingan papan lapis berengsel di atasnya.
Jika akan digunakan sebagai dewan, dinding itu akan di’gantung’ ke lantai
merangkap siling kelas berkenaan.
Oleh kerana bahagian atas masih kosong, di
situlah selalunya kami – empat guru lelaki -
menghabiskan masa sementara menunggu waktu mengajar. Saya terlupa
bagaimana bahang bumbung zink ketika itu kerana kami tidak pernah merungut bab
panas. Tiada bekalan elektrik, mustahil pula ada kipas angin…
Di atas lantai papan sekaki itulah kami sering
berbaring. Meniarap, mengiring dan menelentang. Bergolek-golek dan
bergelak-gelak. Ketika itu, kantin sekolah
yang dikendalikan oleh Makndak Pah [Hajah Arfah],emak Ustazah Rodziah
tidak menyediakan tempat duduk, hanya sebaris meja untuk meletakkan nasi lemak
– tempatnya di bangunan kayu tidak siap, di tapak yang kemudiannya didirikan
surau AlFalah merangkap kelas yang berkiblatkan tandas [sila rujuk di sini…….}
Ustaz Zubaidi sering menyakat saya. Semuanya
menjadi bahan untuknya. Pakailah baju atau seluar warna apa pun. Nyanyilah
perlahan lagu apa pun. Semua itu akan dijadikan bahan untuk dia menyakat saya.
Masih diingat ketika lagu Hanya Nyanyian Dalam Sepi
{Chris Vadham} masih begitu asing di
telinganya, dia berkata , “Kesian. Hang memang tak
dak apa-apa Din noooo…” ketika saya lagukan lirik berbunyi:
“cintailah dirinya,
kerana dia lebih sempurna,
“cintailah dirinya,
kerana dia lebih sempurna,
apalah ada
padaku,
hanya nyanyian dalam sepi….”
Bagi yang tidak sempat mengenali ustaz yang kini
pegawai polis di Kelantan, beliau berbadan agak berisi. Padat dan sihat. Demikian
juga dengan Cikgu Rahim. Saya dan Ustaz Fairose pula berada dalam kelas lain
dari segi struktur badan – kering dan melidi. Pinggang pun cuma sekadar 26 dan
27 inci.
Satu hari, Khamis, sedang saya menelentang
berbantalkan dua tapak tangan, Ustaz Zubaidi yang merupakan abang kepada Mohd
Najib Ariffin, penuntut AlFalah era 90-an dari Alor Pulai, duduk bersila menghadap saya. Cikgu Rahim dan Ustaz Fairose pula
berdiri di tepi tingkap sambil melakukan aktiviti senaman mulut – menyedut dan
menghembus asap…
“Hang ‘ni Din, tidoq lagu ‘ni nampak macam papan
sekeping….” katanya sambil tersengih.
“Kembaq dengan Pirud, dapatla dua keping papan….”
Cikgu Rahim pula tumpang semulut. Pirud adalah panggilan kami untuk Ustaz
Fairose.
Saya mengiring, membelakangi Ustaz Zubaidi. Dia
memegang bahagian pinggang saya. Terdengar tawanya mengekek.
“Laaa. Kalau Pirud pula mengiring sebelah sana,
boleh buat palung, buat tarik semai padi…..” katanya sambil menepuk-nepuk
pinggang saya. Cikgu Rahim ikut ketawa. Ustaz Fairose yang sedang asyik mahsyuk
dengan rokoknya hanya tersengih.
Ini sudah lebih, detak hati saya. Makhluk
bertanduk dua yang tidak kelihatan menyuruh saya membalas. Insan yang lemah ini
pun akur dan bersemangat.
“Hang ‘tu,”saya menelentang semula sambil
merenung mukanya yang sentiasa mempunyai percikan kecil peluh pada hidungnya.
“Awat?” tanyanya, masih dalam sengihan menyakat.
Menyakitkan hati betul, ‘kan? Jolok makhluk bertanduk dua yang tidak kelihatan.
Hati saya mengiyakan dan lebih bersemangat.
“Hang ‘tu….. hang ‘tu… macam…macam err….” Saya
kehilangan kata-kata. Sial, ilham tidak tiba.
“Macam apa? Hehehe” Ustaz Zubaidi terkernyih
menanti saya menghabiskan ayat.
Makhluk bertanduk dua yang tidak kelihatan
mencari-cari perkataan untuk saya hamburkan.
“….macam… macam guni sekam!” Ambik ‘kau!
Ustaz Zubaidi menyentap sengihannya seketika.
Terdengar dekahan tawa Ustaz Fairose. “Elok ‘dah. Dok ada dua guni sekam tang
‘ni…..” katanya di hujung tawa.
“Sekam ada banyak guna ooo….” Ustaz Zubaidi
kembali bersuara.
“Sekam boleh buat apa?” Saya yang mendapat
suntikan semangat dari lontaran kata Ustaz Fairose tadi, bangun, duduk berlaga lutut dengan
Ustaz Zubaidi.
“Boleh buat mesin padi lintas parit……” katanya,
tidak mahu mengalah.
“Boleh bakar, buat baja….” Tiba-tiba Cikgu Rahim
pula menokok.
“Kalau macam ‘tu, papan lagi banyak gunanya….”
Saya memperkukuhkan sila.
“Buat apa?”
“Kalau hang mati, boleh buat keranda….” Ustaz
Fairose yang menjawab bagi pihak saya. Mungkin rokok di mulutnya memberikan
inspirasi. Saya lagilah bersemangat. Rupa-rupanya ustaz yang turut mengajar
Bahasa Inggeris ini telah lama ‘pedih’ dengan sindiran Ustaz Zubaidi akan
kekurangan ‘isi’ pada badan kami berdua.
“Buat rehal pun boleh, Pirud nooo…..” saya mula
menambah. Ustaz Fairose mengangguk sambil melemparkan sekeping senyuman.
“Eleh, masa bulan puasa, ketul ais orang simpan
dalam sekam, tak bagi cayaq [cair]…” tingkah
Ustaz Zubaidi pula. Giliran Cikgu Rahim pula mengangguk, bersekali
dengan menyengih.
“Papan ada juga dipanggil sayang, sekam ada orang sebut macam ‘tu?” Saya
mematahkan hujah mereka setelah ternampak papan sayang bangunan itu yang
penghubungnya menyerpih sedikit.
“Orang gila kut yang panggil sekam macam
‘tu….hehehe” Kata Ustaz Fairose. Saya kagum dengan kespontanan sahabat itu
menyambung cakap saya. Makhluk bertanduk dua yang tidak kelihatan pastilah
menari sakan!
Ustaz Zubaidi dan Cikgu Rahim kemudiannya
membentuk regu untuk mempertahankan bahawa guni sekam mempunyai banyak gunanya.
Saya dan Ustaz Fairose pula berpadu kepala menegaskan bahawa keping papan cukup
pelbagai faedahya!
Demikianlah bermulanya satu perdebatan.
Semasa masuk mengajar kemudiannya, saya masih
mencari beberapa kegunaan papan. Naik semula
ke tempat tadi menjelang waktu tengah hari, telah bersedia adalah menunggu
Ustaz Zubaidi. Kemunculan Cikgu Rahim dan Ustaz Fairose beberapa ketika
kemudian melengkapkan set kami untuk berdebat lagi. Pelbagai hujah,
sebahagiannya tidak akan diterima oleh akal budak darjah satu pun, dikemukakan.
Hangat sunggguh kerana kedua-dua pihak tidak mahu dianggap mengalah.
Loceng akhir berbunyi.
[Loceng ketika itu adalah seketul besi bekas
gandar lori yang mempunyai empat lubang sebesar ibu jari di sisinya, digantung
pada kuda-kuda paling hujung bangunan
tengah yang menghadap ke padang. Pada salah satu lubang itu diletakkan satu
batang besi skru sepanjang setengah kaki. Setiap kali cukup waktu, batang besi itu akan
diketukkan ke ketul besi berkenaan – bilangan ketukan mengikut selera si tukang
ketuk….]
Hujah masih muncul secara perlahan dari mulut kami ketika menuruni tangga untuk pulang. Cikgu Rahim menunggang motor Honda C70 manakala Ustaz Zubaidi menunggang motor Honda CB. Saya dan Ustaz Fairose menunggang kaki sendiri, menapak ke rumah.
Hujah masih muncul secara perlahan dari mulut kami ketika menuruni tangga untuk pulang. Cikgu Rahim menunggang motor Honda C70 manakala Ustaz Zubaidi menunggang motor Honda CB. Saya dan Ustaz Fairose menunggang kaki sendiri, menapak ke rumah.
Rumah Ustaz Azizan terletak di tapak rumah
Maklang/Maklong sekarang. Rumah kayu itu tidaklah besar. Empat persegi sekitar 40’ x 40’. Hanya ada
satu bilik. Ada satu tambahan dapur pada bahagian menghadap matahari naik [timur]. Tangga utamanya menghadap ke
bangunan melintang sekolah manakala tangga dapur menuruni ke bilik air
berdinding zink terletak menghadap surau . Tandas pula terletak lebih kurang 10
meter di luar bilik air.
Rumah itu sekadar tempat persinggahan dan
penginapan sementara bagi Ustaz Azizan sekeluarga. Beliau akan sampai ke
AlFalah pada awal pagi Ahad dan bertolak balik ke Kg Baru, Alma, Bukit
Mertajam, pada petang Khamis. Yang tinggal tunggal hanyalah Ustaz Fairose. Beliau
menetap di situ sebahagiannya semenjak masih menuntut di Maktab Mahmud. Akan
Ustaz Azizan dan ahli keluarga yang lain, demikianlah berulang alik setiap minggu.
Hanya pada pertengahan tahun kedua AlFalah dibuka semula, barulah Ustaz Azizan
berpindah dan menetap terus di situ.
Sepanjang Ustaz Fairose keseorangan, tukang
catat inilah yang ikut menghuni rumah itu. Bertukar-tukar irama dengkuran suka
sama suka. Berkongsi mi segera atau nasi lambat.
Pelajar asrama belum ada. Jadi petang-petang,
kami meronda sekitar kawasan dengan motor. Malamnya keraplah Ustaz Zubaidi dan
Cikgu Rahim bertandang – berbual-bual atau bermakan-makan apa yang patut. Menonton tv? Minta maaflah.
Kami masih muda dan waras ketika itu. Tidaklah mahu kami dikatakan gila dengan
merenung peti tv sahaja, sedangkan untuk mendapat cahaya kami terpaksa memasang
pelita minyak tanah. Tiada bekalan elektrik pada dua tahun pertama AlFalah
dibuka semula…..
Oleh kerana hari terjadi perdebatan tentang sekam dan papan itu adalah hari Khamis, maka
malamnya tinggallah saya dan Ustaz Fairose di rumah tersebut. Perasaan tidak
puas dengan hujah-hujah siang tadi masih ada. Ustaz Fairose pula, sehingga
Maghrib dia masih merungut tentang hujah pihak sebelah sana yang tidak munasabah…..
Rupa-rupanya demikian juga halnya pihak sebelah
sana. Mereka tidak berpuashati.
Selepas Isyak, mereka datang ‘menyerang’
kami. Kali ini Cikgu Rahim datang bersama seorang saksi, iaitu sepupunya, Ismail Omar. Kebetulan Ismail adalah rakan
sekelas saya di SK Kangkong dahulu. Tidaklah
lama masa yang diambil untuk Ismail menyerap dalam adat dan budaya kami. Barangkali
pada peringkat awal dia agak terkejut melihat dan mendengar kami berhujah.
Saya dan Ustaz Fairose duduk di ruang dapur
manakala Cikgu Rahim dan Ustaz Zubaidi bersila di pintu tanpa daun menghala ke
dapur. Ismail duduk menjadi pemisah antara dua regu itu.
Seteko kopi terletak di tengah-tengah bersama lima cawan. Ada sepinggan roti empat segi bulat
di situ.
Bersaksikan props
sebegitu, termasuk pelita minyak tanah yang dwifungsi - menerangi ruang dengan cahaya dan menyalakan puntung rokok dengan api - kami pun berhujah mempertahankan pendirian. Antara kegunaan papan dan
manfaat sekam!
Ada hujah baru tetapi kebanyakannya hanyalah
perulangan hujah siang tadi. Barangkali kerana kali ini ada saksi, maka hujah
siang juga diguna semula. Bermula dari dua keping papan dan dua guni sekam ,
entah di mana ditukar menjadi papan dan sekam secara umum.
Ismail hanya memerhati dan mendengar. Sesekali
tersengih melihat sepupunya bertikaml lidah denganrakan sekelas di sekolah
rendah…..
Tidak perlulah saya perturunkan hujah kami di
sini.
Yang nyata, makin tengah malam makin kuat suara
kami berhujah dan mematikan hujah lawan. Saya yakin keriuhan empat suara itu
sampai ke rumah emak ayah saya, apa lagi ke rumah Ustazah Rodziah. Ketika itu,
tiada mat rempit, motor pun boleh dihitung dengan jari kaki dan tangan. Tiada
juga kebingitan kenderaan lain. Tiada juga gema muzik dari mana-mana rumah.
Siapa yang menang?
Tiada. Sehingga jam 1.30 pagi tiada siapa yang
mengalah. Ertinya tiadalah pemenang. Selesai hirupan terakhir dari teko ketiga –
hasil bancuhan Ustaz Zubaidi – kami menutup acara. Regu lawan kami mahu balik……
Ketidakpuasan hati kami masih wujud hingga kini
walaupun susuk badan [terutama perut] Ustaz Fairose dan saya sendiri tidak lagi
boleh disinonimkan dengan papan nan sekeping. Sudah lebih dari sekam nan seguni …….
Demikianlah adanya kenangan itu.
Demikianlah adanya kenangan itu.
Entah di mana Ismail Omar sekarang.
Ustaz Zubaidi pula khabarnya masih di Kelantan
dan sedang berbahagia beristerikan Rubiah Baharom, murid kami dari generasi Peralihan
1983.
Cikgu Rahim, Ustaz Fairose dan saya, kalau pun
tidak bersua muka, masih lagi bertelefon merisik khabar……
Cikgu Non? Semasa perdebatan itu berlaku, dia
sedang berbulan madu sakan dalam tingkatan Empat, Sekolah Menengah Simpang Empat [kini SMK Tunku
Abdul Aziz]……….(rujuk "Laaa....Hang Ka, Non!")
No comments:
Post a Comment