5 November 2012

Demonstrasi Di AlFalah!



Pagi yang indah.

Saya dan Ustaz Zahari Ahmad sedang berbual di dalam pejabat sekolah. Suasana sekeliling tidaklah riuh. Kedua-dua kelas yang bersebelahan pejabat agak tenang berdasarkan suara lantang guru masing-masing. Dua kelas di bawah asrama perempuan demikian juga halnya.

Di depan kami, Shahrom Saud, sang kerani sekolah sedang menaip sesuatu di mejanya. Sesekali dia menyampuk perbualan kami.

Ketika itulah kami mendengar ucapan salam dari luar pintu. Muncul seorang lelaki berjambang tipis, berkulit hitam manis, menghadiahkan sebuah senyuman kepada kami. 

Headmaster?” tanyanya sebaik menjabat tangan Ustaz Zahari. Ustaz yang baru beberapa tahun bertukar dari sebuah sekolah agama di Langkawi itu memandang saya. Meminta nyawa…

No.” Saya memberi  nyawa itu. Walaupun hanya dihulurkan sepatah kata, ternyata Ustaz Zahari kelihatan lega.

Tangan saya pula dijabat.

Headmaster …… out……” Saya hentam sahaja, sambil muka dipalingkan ke arah pintu.

Lelaki itu mengangguk. Senyumannya masih tidak terpadam.

May I…..”

Yes. … sure…sure…. Err.. Insya Allah”

Cepat saya memintas cakapnya. Saya tahu kalau dibiarkan dia menyambung ayat pun, maksudnya tetap saya faham.

 Anggukannya berterusan. Senyumannya juga demikian.

Dia menjinjing sebuah beg kanvas sebesar peti tv 14 inci. Di bahunya tergalas sebuah beg lagi, yang lebih kecil. Juga diperbuat dari kanvas. Ustaz Zahari mempersilakan lelaki itu duduk di kerusi yang baru saja dikosongkannya.

“Ada juai apa agaknya ‘ni?” Tanya Ustaz Zahari, lembut. Tetapi saya tahu pertanyaan itu hanya ditujukan kepada saya dan Shahrom.

Lelaki itu cuma tersengih. Beg yang besar diletakkan di atas lantai.Beg yang disandang diletakkan di atas ribanya.

Sambil mengekalkan sengihan, perlahan-lahan beg itu dibuka. Perlahan-lahan pula dia mengeluarkan sekeping kertas keras siap bersalut plastik. Perlahan-lahan lagi diunjukkannya kepada Ustaz Zahari. Perlahan-lahan pula Ustaz Zahari membaca sepintas lalu. Perlahan-lahan juga diserahkannya pula kertas itu kepada saya. Perlahan-lahan saya membaca sekadar untuk pendengaran sendiri. Perlahan-lahan juga saya menterjemahkan secara kasar surat berbahasa Inggeris itu. Perlahan-lahan saya bisikkan kepada Ustaz Zahari, “Ini orang Benggala. Dia ‘nak buat demo sikit.” Perlahan-lahan, sambil mengerutkan dahinya, Ustaz Zahari membalas bisikan itu, “Habaq suruh tunggu Ustaz Pirud ‘mai….” Perlahan-lahan ustaz yang datang ke sekolah dengan motor Honda C70 bernombor plat KM9317, bergerak ke arah pintu pejabat, seraya berkata “Ana ada kelas…….” Kelibatnya hilang.

“Wait a moment.  Headmaster will be here soon….” Saya hentam sahaja lagi. Tapi saya tahu hamba Allah itu faham sebab dia mengangguk dalam sengihannya.

Shahrom, yang saya panggil Ohm, terpinga-pinga. Nampak kegelabahannya ketika melihat saya mencapai buku yang tadinya ditumpangkan di penjuru mejanya.

“Cikgu Din nak pi mana?” Tanya Ohm sambil matanya mengisyaratkan ke  arah tetamu awal pagi itu. Saya faham makna pergerakan keningnya yang bertahi lalat besar itu. Dia bimbang ditinggalkan berdua bersama lelaki itu.Tapi, patutkah saya menunggu sedangkan….

You too. Wait here. I want to inform HM about…..” saya melangkah keluar dari pejabat. Sebenarnya ayat tersebut tidak pun saya habiskan. Malah tidak tahu pun dari mana datangnya susunan ayat itu. Yang sempat saya nampak hanyalah senyuman dari tetamu yang terangguk-angguk serta wajah cemas Ohm yang sekali pandang seperti sedang menahan kepedasan meratah sambal belacan yang mengandungi cabai kampung……

Di luar, di hujung bangunan itu, menghadap ke padang sekolah, saya terjumpa Ustaz Zahari yang menekup mulutnya sebaik ternampak saya. Badannya terhinggut-hinggut.

“Kata ada kelas……” saya mencuitnya.

“Loceng mana bunyi lagi….” Ustaz Zahari masih menekup mulutnya, menahan tawa.

“Dah ‘tu blah buat apa lagi?”

“Nak mampuih? “Tu baghu tunjuk sughat. Dibantainya bercakap panjang, ‘nak jawab apa?”

Kami sama-sama tertawa tapi dalam nada yang cukup terkawal…..

“Cikgu Din keluaq buat apa?” Tanya Ustaz Zahari.Matanya masih separuh terpejam menghabiskan sisa tawanya.

“Saya faham tapi takut dia tanya banyak-banyak. Mana ‘tau jawab…..”

Kami kembali mengawal tawa.

“Ohm kata apa?”

Saya tidak menjawab. Dalam ketawa itu saya teringat rakan yang tergawang-gawang di pejabat itu. Kasihan dia, namun apalah daya kami……

Mujurlah ketika itu muncul Ustaz Fairose, yang baru keluar dari rumah bondanya.

Berdiri di tengah jalan mini menuju ke pejabat, cepat-cepat Ustaz Zahari memberitahu hal itu. Ustaz Fairose a.k.a Ustaz Pirud yang mulanya tersenyum tiba-tiba mengerutkan kening. “Demo apa?” tanyanya.

“Err…. Demo apa, Cikgu Din?” Ustaz Zahari membalikkan soalan itu kepada saya.

“Demo …… demonstrasi…” Kata saya.

“Demonstrasi apa?” Tanya Ustaz Fairose lagi. Makin keliru. Kedua-dua ustaz itu memandang ke muka saya.

“Mana ‘tau. Tapi dalam surat ‘tu ada perkataan ‘demonstration’….”

Ustaz Fairose berlalu ke pejabat manakala saya dan Ustaz Zahari berlalu pula ke kantin…..

Demikianlah.

Saya agak malang dalam soal bahasa Inggeris. Malang itu sebahagiannya terbawa-bawa hingga kini….

Akhbar The Star saya baca dan faham tetapi janganlah meminta saya menceritakannya di dalam bahasa bekas penjajah itu.

Novel Falling Star karangan Diana Dempsey kepunyaan  adik telah tiga kali saya ulang baca. Ceritanya menarik dan saya memahami kemelut  dunia penyiaran yang dipaparkan pengarang dari negara Pakcik Sam tersebut. Novel bertulisan kecil setebal 408 muka surat itu tentulah dalam bahasa Inggeris.

[Berada di tempat menunggu di sebuah klinik mata, saya dapat mendengar perbualan di dalam bilik pemeriksaan.

Seorang wanita tua berkerusi roda sedang diuji. Saya mendengar, secara lembut doktor  bertanyanya adakah dia mampu membaca kad yang dipegang oleh seorang jururawat. Wanita  tua itu tidak menjawab.

“Makcik boleh nampak huruf-huruf pada kad itu?”

Tiada jawapan.

“Makcik nampak huruf-huruf yang nurse pegang?”

Tiada jawapan juga.

“Makcik nampak berapa jari nurse yang memegang itu?”

Pun tidak kedengaran sebarang jawapan.

MAKCIK NAMPAK NURSE ITU?”]

Di atas itu adalah satu terjemahan bebas dari senda yang terpapar di dalam majalah Readers Digest  edisi bahasa Inggeris yang pernah saya baca. Saya tersenyum kecil ketika sebaik membacanya. Ertinya saya memahami apa yang cuba disampaikan….
Beberapa lagu sayu dalam bahasa itu juga tidak perlu diterjemahkan ke bahasa Melayu untuk saya serapi rintihnya.

Saya menonton filem Endhiran lakonan Rajinikanth [gambar kanan] yang bersarikatakan bahasa Inggeris namun memahami setiap dialog Tamilnya.

Beberapa blog yang saya gemari juga ditulis menggunakan bahasa Inggeris namun saya dapat menghadamkan hampir seluruhnya.

Tapi saya tewas jika disuruh bercakap dalam bahasa ibunda Wayne Rooney dan John Lennon itu. Walaupun mempunyai perbendaharaan kata yang banyak dalam bahasa tersebut, saya gagal jika diminta menggunakannya untuk berbual. Hanya seseorang yang sabar sahaja mampu menunggu saya menyusun ayat……

Saya kira tidak keseorangan memiliki kelemahan ini…..

Demikianlah.

Sepuluh minit di kantin, Ohm muncul mencari saya. “Ustaz Fairose panggil!” katanya dari jauh ketika merasakan suaranya dapat saya dengari. Ketika saya menghampirinya yang tercegat di bangunan berhampiran kantin, saya nampak mukanya yang berasid. “Amboi! Pada Cikgu Din noo!!” katanya sambil menggayakan ingin menumbuk muka saya ketika melintasinya dan bersama berjalan ke arah pejabat.

“Awat?” saya bertanya sambil tersenyum.

“Tak pa. Tak pa. Tunggula….” Balas Ohm serius sambil tangannya mengarahkan agar saya cepat masuk ke pejabat.

Di pejabat, sudah menunggu Ustaz Fairose bersama tetamu dari sebuah negara Teluk Benggala tadi. [Barang diingat,ketika itu istilah orang Bangla bagi warga Bangladesh belumlah popular……] Sekali lagi saya bersalaman dengannya. Mungkin kali ini lebih formal sebab diperkenalkan oleh Pengetua.

Dia memperkenalkan diri. Dia bercerita tentang tujuan kedatangannya serta sedikit sejarahnya mencari nafkah. Dia menggunakan bahasa Inggeris yang baik meskipun tajwidnya masih berbaur dengan slanga bahasa Urdu. Paling saya ingat, kalau orang kita sedapat mungkin ingin menyebut seperti orang di Manchester perkataan OUR, hamba Allah itu dengan selamba menyebut AUR . Maka  our country menjadi aur kauntri. Saya hanya mendengar sambil mengangguk. Kalau terdapat kerutan pada dahi saya, cepat-cepat Ustaz Fairose ikut menyampuk, menghuraikan apa yang diperkatakan oleh tetamu tersebut.

 Dia akan membuat satu demonstrasi menggunakan kepingan kertas bagi menghasilkan beberapa corak dan bentuk. Kemudian dia akan menjual buku kecil tipis yang mengandungi gambaran langkah demi langkah bagi diikuti untuk menghasilkan corak serta bentuk berkenaan dan beberapa lagi.

Dua puluh lima peratus dari hasil jualannya akan diberikan kepada pihak sekolah.

Dalam bahasa yang kanak-kanak pusat asuhan pun faham, saya memberitahunya bahawa pelajar AlFalah tidak lebih dari 200 orang. Dia mengangguk dan menghalakan ibu jari tangan kanannya beberapa kali ke arah Ustaz Fairose. Mafhum isyarat itu adalah dia telah mengetahuinya dari perbualan dengan sahabat saya, Pengetua itu…. Sedangkan kalau mahu ditafsirkan, maksud ayat saya adalah berapa sangatlah yang akan sekolah perolehi jika kesemua pelajar membeli buku kecil tipis itu, pada harga sebuah hanyalah dua ringgit.

“Hang tolong dia sat!” kata akhir Ustaz Fairose sebelum dia keluar untuk satu urusan di pejabat Majlis Agama Islam Kedah di Alor Setar.

Awang Benggala, saya namakan begitu, mengikut saya ke luar dari bilik Pengetua.

“Kacau!” rungut saya sambil menggamit seorang pelajar yang kebetulan datang mengambil kapur tulis di pejabat.

Saya tidak ingat siapa guru bahasa Inggeris ketika itu. Kalau tidak silap, Cikgu Norhashimah Mansor. Hairannya tidak pula dia diberi peranan mengendalikan kes itu. Mungkin kerana saya dari gender  yang sama dengan Awang Benggala, saya meneka sendiri.

“Padan muka!” kata Ohm. Walaupun saya tidak memandang wajahnya, saya tahu dua patah kata itu cukup memuaskan hati Ohm.

Saya membongkok, menuliskan ‘Semua pelajar berkumpul di tapak perhimpunan sekarang’ pada sekeping kertas, lalu menyerahkannnya kepada pelajar yang saya gamit tadi, sambil berpesan, “suruh depa cepat sikit!!”

Budak itu mencapai kertas yang saya serahkan dan pantas bergerak, meninggalkan lima batang kapur tulis yang baru diambilnya dari dalam kotak di meja usang bersebelahan meja Ohm.

Lima minit menunggu semua pelajar berkumpul rasanya cukup lama. Awang Benggala bertanya beberapa soalan dan saya menjawab semuanya. Tetapi terus terang saya tidak tahu apa yang ditanyanya dalam slanga Urdu itu. Juga saya tidak tahu apa yang saya jawab dalam slanga Melayu…. Janji ada komunikasi dua hala!

Ohm saya lihat tersengih sambil meletakkan sekeping kertas taip untuk cuba menyembunyikan mulut. Ustaz Zahari yang muncul di sisi saya mengisyaratkan ingin tahu hal sebenar. Saya mengarahkan pandangan kea rah Ohm. Ustaz Zahari merapati meja Ohm. Bertanya sesuatu yang saya tidak mampu dengar dan Ohm menjawabnya, juga tidak mampu sampai ke telinga saya. Hanya kumat-kamit dari bibir Ohm menceritakan bahawa banyak juga yang dijawab oleh kerani yang peramah itu.

Pelajar berhimpun menghadap tiga tiang bendera yang terletak di tengah-tengah laman AlFalah. Batu empat persegi yang ditanami tiang besi bulat itu saya jejaki bersama  si Awang Benggala. Beberapa guru berdiri di kaki lima bangunan menghadap pokok palma diraja, memerhatikan kami.

Saya perkenalkan Awang Benggala kepada semua. Mudah sahaja sebab semuanya menggunakan bahasa ibunda tercinta. Semuanya faham dan teruja untuk melihat demonstrasi. Kemudian, ‘pentas’ saya serahkan kepada Awang Benggala.

Dia membongkok seperti seorang ahli silap mata. Memberi salam. Dijawab secara harmoni oleh pelajar. Kemudian bermulalah demonya. Beberapa keping kertas dikeluarkan. Dengan menggunakan gunting, dia menunjukkan kemahiran. Sambil bercakap dalam bahasa Inggeris slanga Urdu, dia memotong kertas berwarna merah. Terhasillah bentuk bunga mawar. Ramai pelajar bertepuk, terutamanya pelajar perempuan dan sekumpulan mat bunga….

Awang Benggala makin teruja. Agaknya berkepul-kepul simbol ringgit menerawang di atas kepalanya. Dia memegang beberapa keping kertas berlainan warna. Meminta pelajar memilih warna yang digemari. Biasalah, selera manusia bukannya sama. Maka terjadilah keriuhan. Ada yang memilih warna hijau, ada yang memekik ‘biru!’ dan ada yang melaungkan ‘merah!’

Awang Benggala seronok. Dia mengangkat kertas warna hijau. Pelajar yang memilih warna itu bersorak girang. Awang Benggala mengangkat gunting. Pelajar bersorak. Diguntinglah secara ahli akan kertas itu. Hasilnya…. seekor burung apakenama! Pelajar bertepuk. Awang terbongkok-bongkok ala ahli silap mata yang berjaya menipu audien…..

Dikeluarkan pula kertas warna emas. Diangkatnya tinggi dengan tangan. Pelajar bersorak, tidak sabar menanti hasil guntingan seterusnya. Awang Benggala mengangkat gunting dengan tangan kiri. Pelajar bersorak lagi. Awang berdemo lagi, menggunakan kemahirannya. Akhirnya terhasillah sepokok emas seperti bentuk ufti yang dihantar oleh negeri jajahan Raja Siam dahulu. Pelajar bertepuk, berdecit mengagumi kemahiran Awang Benggala.

Ketika sebahagian pelajar menjeritkan , “More!More!”, Awang menutup begnya dan mengucapkan salam. Saya meminta pelajar yang tidak berpuashati itu bersabar. Menyuruh mereka balik ke kelas masing-masing dan berjanji akan membawa Awang Benggala ke semua kelas. Mereka kembali bersorak sambil bergerak mengikut barisan menghala ke kelas.

Come!” Saya mengajak Awang ke kelas pertama, di bawah asrama perempuan. Dia membawa kedua-dua begnya bersama.

Awang meletakkan kedua-dua beg di atas meja. Pelajar yang teruja, bersinar mata menanti aksi Awang. Beberapa pelajar dari kelas bersebelahan berdiri di tepi tingkap kedua-dua belah kaki lima bangunan. Saya mengisyaratkan mereka agar menunggu di dalam kelas. Danmereka bergerak dengan gaya tidak berpuas hati. Biasalah….

Awang mengeluarkan sekeping kertas dari beg kecilnya. Mulutnya tidak berhenti bercakap. Apabila berhenti, dia menoleh kearah saya. Rupanya dia meminta saya menterjemahkan butir bicaranya tadi. Bayangkan seekor semut hendak mengutip sejumlah bertih yang bertabur di atas lantai!

Saya meminta Awang mengulang semula. Dia kelihatan kesal tetapi terpaksa juga mengikut permintaan itu. Ada bunyi ‘Cit’ pada permulaan ulangan itu….

“Perkara ini mudah sahaja…..” saya terjemahkan begitu pada hujung ucapannya sekitar seminit.

Awang memerhati muka saya. “Continue!” kata saya kepadanya.

Dua minit lagi dia menerangkan bahawa pelbagai bentuk boleh terhasil dengan hanya menggunakan kertas dan gunting. Awang mengeluarkan gunting dan menjolok-jolok udara. Kemudian dia memandang muka saya.
“Sapa-sapa pun boleh buat ……” kata saya sambil memandang muka seorang dua pelajar yang terlopong.

Awang Benggala lagilah terlopong. Sebiji macam aksi Ramlee atau Ajis dalam filem Pendekar Bujang Lapok ketika dikelentong si Sudin apabila ditanyakan bagaimana ‘bacanya’ tulisan pada sekolah buta huruf  di Kampung Pinang Sebatang. Tulis punya banyak, bacanya cuma ZOO!?

Agaknya Awang  dan pelajar pun terfikir, bersembur liur bercakap bahasa Inggeris, saya terjemahkan menjadi empat patah kata sahaja!?

Awang Benggala jelas tidak berpuas hati. Tetapi sempat tersenyum pahit apabila saya menunjuk ke arah beg besarnya. Dia membuka beg itu lalu mengeluarkan hampir sedozen buku kecil tipis berkulit pelbagai warna.

Dia memegang satu daripadanya, lalu menghalakan helaian bahagian dalam kepada seluruh kelas. Riuh seketika. Awang terus bercakap. Seorang dua pelajar memanggil saya, meminta ditunjukkan buku kecil tipis itu.

Saya mencapai satu buku di atas meja. Membelek-belek. Ada lebih kurang dua dozen bentuk yang ditunjukkan cara langkah demi langkah, bagi membuatnya, dengan hanya menggunakan gunting. Cetakan terus dari Bangladesh itu tidak terlalu bermutu. Ada satu masalah yang saya kesan: Walaupun banyak rajah yang disertakan,panduan di dalam buku berkenaan dalam dwi bahasa – bahasa Inggeris dan Urdu [agaknyalah berdasarkan pintal-pintal hurufnya].

Awang terus bercerita. Sengaja membolak-balikkan helaian buku, membuatkan beberapa pelajar terus teruja. Paling kerap disebutnya adalah ‘two dollars’ dan ‘only’. Sambil itu matanya melirik ke arah saya.

“Kamu ‘nak beli ka?” saya bertanya. Riuh lagi. Ada yang siap memegang duit dua helai. Awang Benggala tersenyum.

Dia ‘berceramah’ lagi. Menceritakan betapa di beberapa sekolah lain, pelajar beramai-ramai mengubah wajah kelas dengan menggantung dan melekatkan beberapa bentuk yang terhasil dari guntingan kertas yang ditunjukcara di dalam buku yang dijualnya. Betapa cantiknya bilik darjah atau malah bilik di rumah dihiasi kraftangan dari kertas berwarna itu. Betapa orang yang tidak berpeluang membeli buku itu akan mengagumi hasil kerja yang ditunjukkan……

Dia menoleh kepada saya sebaik dirasakan ucapannya sudah memadai. Meminta saya menterjemah lagi.

“Kamu ‘nak beli ka?” saya mengulangi. Yang memegang duit, siap mengunjukkannya. Awang Benggala melebarkan senyumnya sambil menjeling saya.

“Saya rasa tak berbaloi kut…..”

“Awat, cikgu?” salah seorang yang siap memegang duit bertanya. Kerana dia berdiri, duit itu diambil oleh Awang lalu ditukarkan dengan sebuah buku kecil tipis.

“Awat, cikgu?” dia yang bertanya tadi, mengulang tanya. Awang Benggala tersenyum.

“Awat, cikgu?” Tanya pula beberapa pelajar lain. Awang Benggala tersenyum terus..

“Saya rasa beli satu ‘tu cukuplah …..”

“Dah ‘tu… kami ‘ni….? Tanya beberapa pelajar. Awang Benggala tersenyum.

“Bukan payah sangat. Kita S. A. L. I. N. la….” Saya mengeja perkataan salin sambil meletakkan tangan kanan berhampiran bibir kanan. Awang Benggala tersenyum.

“Jenuhla kalau ‘nak salin?” terdengar  beberapa rungutan. Awang Benggala tersenyum.

Apa punya budak aku’ni….. gerutu hati saya.

“Kita buat secara elokla……. Sebiji macam yang ‘ni!”  Saya mengangkat buku tipis kecil ke udara. Awang Benggala tersenyum.

“Berapa duit?” Tanya pula seorang pelajar paling belakang sambil mengangkat tangan kanan dan menggosokkan ibu jari dengan jari telunjuk beberapa kali. Awang Benggala tersenyum.

“Murahla. Kupang-kupang saja. ‘Ni dua ringgit. Tak baloi…..” Saya seakan berbisik pada dua perkataan terakhir itu. Awang Benggala tersenyum.

“Buat macam mana, cikgu?” Tanya budak paling belakang tadi. Awang Benggala tersenyum.

Hai…. Tak faham-faham!

“Adalah caranya…. Beli satu ‘tu sudahla….” Saya tersenyum mengulum bengang. Awang Benggala tersenyum juga. Makin lebar.

“Kita fotostatla, cikgu noo….!” Kata seorang budak di tengah-tengah kelas. Memang dia faham maksud saya tapi tidak pula mengharapkan dia mengungkapkan begitu…..
Awang Benggala melempar jauh senyumnya. Enam belas otot yang digunakan sebelum ini untuk tersenyum ghaib entah ke mana. Kalau digunakan kertas litmus sekalipun, pH keasidan mukanya tidak akan mungkin dapat dibaca!

Dia menghampiri  saya. Baru saya tahu dia mempunyai saiz biji mata yang agak besar, terlindung di dalam tengkoraknya…..

Dia bercakap dalam dwi bahasa: Inggeris dan Urdu! Nadanya tinggi, pitchingnya lari!

Saya terpempan. Buah butir bicaranya tidak saya peduli. Yang kelihatan hanyalah simbol tulang ikan, tukul, unggun api, penumbuk besar dan seumpamanya …….. menerawang di ataskepala Awang Benggala.

Dia mengambil buku di tangan saya. Memasukkan semuanya ke dalam beg besarnya. Berkata sesuatu lalu keluar dari bilik kelas itu.

Saya masih terpempan. Mata saya menjeling pelajar yang cukup memahami saya tadi…..

Saya tidak tahu untuk berkata apa lagi lalu keluar dari kelas itu sambil tersenyum! Beberapa pelajar mengekori saya hingga keluar sambil berculang-caling menyebutkan perkataan “Awat?”

Beberapa pelajar dari kelas sebelah kemudian turut menyebut perkataan itu tetapi rasanya dieja dengan huruf besar semuanya!

Di pejabat, saya berjumpa dengan Ustaz Zahari yang sedang duduk mengiring di kerusi berhadapan dengan meja Ohm.Siku kanannya di letakkan di atas penyandar kerusi itu, sambil tangan memegang kopiah putih, memekup mulutnya.

“Awat, Cikgu Din?” dia bertanya hampir serentak dengan Ohm.

“Mana kawan tadi ‘tu?” Tanya saya tanpa menjawab soalan mereka.

”’Tu!” muncung Ustaz Zahari menghala ke pintu pagar sekolah. Di situ, Awang Benggala sedang melangkah keluar dari kawasan sekolah, menuju ke tempat menunggu bas, nun, di tepi jalan raya.

Saya cuba memanggilnya tapi mengingat saiz biji matanya, suara saya hilang……

“Jadi lagu mana, Cikgu Din?” Ustaz Zahari masih menunggu versi cerita saya.

“Dapat berapa komisyen?” Tanya pula Cik Ohm sambil tersengih.

Dua tiga guru, termasuk Ustaz Man muncul di kaki lima pejabat.

Saya menarik kerusi  berhampiran di sebelah Ustaz Zahari lalu duduk menghadap ke arah pintu.

Saya menarik nafas dalam-dalam.

Saya pun berkisah…..


No comments: