Banyak yang melintas ketika ini - mengenang kelas BM di AlFalah. Meski banyak yang manis, yang kelat dan pahit juga mudah menerawang....
Betapa untuk kes perbahasan, cikgu yang beri tajuk, cikgulah yang beri bahan untuk pencadang dan pembangkang, berakhir dengan cikgulah yang berbahas secara solo - semata-mata untuk menunjukkan bagimana yang dikatakan perbahasan itu. Betapa payaunya kenangan itu. Padan muka cikgu!
Betapa dalam memperkenalkan syair, akhirnya dengan suara yang tak sanggup didengar oleh si kodok pun, cikgu juga terpaksa menyudahkan beberapa rangkap. Berbahagialah para pelajar kelas itu sekarang kerana jika ditanya oleh anak cucu - apa itu syair - dengan mudah mereka akan mengingati saat itu, hanya beberapa minit sebelum turunnya hujan yang amat lebat pada waktu tengah hari!
Demikianlah. {Catatan in tidaklah berniat untuk menafikan betapa ramai juga yang tarafnya menyamai kalaupun bukan melebihi seorang ahli bahasa!}
Kemudahan alat bantuan mengajar bukan sehebat sekarang. Berhadapan pula dengan pelajar yang kebanyakannya hanya amat berbakat sebagai penonton tegar....semuanya terpaksalah dihadapi dengan semangat yang bukan main-main. Format dan kehendak karangan saja sudah cukup untuk mendera rasa, apalagi jika melibatkan bahan wajib baca seperti novel dan prosa klasik.
[Pernah, ketika itu, sesekali saya ingin sangat berkenalan dengan orang di Kementerian Pelajaran yang mencadangkan semua pelajar Tingkatan Tiga secara automatik layak ke Tingkatan Empat, walhal ada antaranya mengeja pun tergagap-gagap!]
Bayangkan pula terpaksa memeriksa karangan sekitar 350 patah perkataan dengan hampir 200 daripadanya perlu dibulatmerahkan! Mujurlah saya tidak mengajar ketika anak-anak tadika pun dibekalkan telefon genggam - agaknya boleh sewel membaca campuran ejaan yang kononnya sengaja dipendekkan!
Saya cukup terkesan jika terjumpa ejaan yang salah. Pernah saya menulis kepada MPKS (waktu itu) meminta pihak berkenaan bertindak ke atas tuan punya premis yang meletakkan papan iklan yang tunggang terbalik ejaan dan nahunya. Namun, biasalah, suara rakyat marhaen....
Bagi pelajar AlFalah, lagilah saya pantang jumpa. Bulatan dengan dakwat merah kadangkala sampai tembus kertas kalau kesalahan itu berulang banyak! Siap dengan apa yang dipanggil telinga kera.....
Sekarang saya hanya menjeruk rasa apabila menerima mesej atau melihat [dululah] hasil tulisan anak-anak Alfalah di kaca komputer. Sedih, tapi siapalah saya untuk menegur lagi. Ternyata saya gagal menanam rasa kasih kepada bahasa...
Bayangkan :
Salam yang indah dieja Semekom!
Sempena Hari Guru ditulis Sempurna Hari Guru
Demam masih dieja deman [ agaknya Malim Deman pun demam kalau terbaca tulisan ini!]
Bangunan dieja banggunan/bagunan
Lengang dieja lenggang
Mengeliat ditulis menggeliat [sedang saya terbaca satu soalan menarik dalam ini ]
Tanpa dikira betul dengan tampa
Adegan ditaip adengan
Mereka lazim disebut mereka-mereka
Meyakinkan diyakini sebagai menyakinkan
Menggelabah dibuang satu huruf g
Kuetiau pula ........ anda bacalah di gerai atau di kedai makan, masing-masing dengan versi tersendiri!
Untuk hiburan semua hari ini, hayatilah sajak sasterawan/budayawan kelahiran Perlis, Rahman Shaari :
BAHASA
Sekarang saya hanya menjeruk rasa apabila menerima mesej atau melihat [dululah] hasil tulisan anak-anak Alfalah di kaca komputer. Sedih, tapi siapalah saya untuk menegur lagi. Ternyata saya gagal menanam rasa kasih kepada bahasa...
Bayangkan :
Salam yang indah dieja Semekom!
Sempena Hari Guru ditulis Sempurna Hari Guru
Demam masih dieja deman [ agaknya Malim Deman pun demam kalau terbaca tulisan ini!]
Bangunan dieja banggunan/bagunan
Lengang dieja lenggang
Mengeliat ditulis menggeliat [sedang saya terbaca satu soalan menarik dalam ini ]
Tanpa dikira betul dengan tampa
Adegan ditaip adengan
Mereka lazim disebut mereka-mereka
Meyakinkan diyakini sebagai menyakinkan
Menggelabah dibuang satu huruf g
Kuetiau pula ........ anda bacalah di gerai atau di kedai makan, masing-masing dengan versi tersendiri!
Untuk hiburan semua hari ini, hayatilah sajak sasterawan/budayawan kelahiran Perlis, Rahman Shaari :
sebaiknya
bahasa adalah pengatur
pucuk fikiran yang bertabur
bahasa adalah pelentur
ranting perasaan yang bersiur
Dengan bahasa
pemimpin memaparkan arah
di pentas siasah
dengan bahasa
orang beriman menikmati ibadah
khusyuk dan pasrah
pemimpin memaparkan arah
di pentas siasah
dengan bahasa
orang beriman menikmati ibadah
khusyuk dan pasrah
Mari kita berbahasa
sebaiknya
sebaiknya
Dengan bahasa
budi dipertingkatkan
mesra diperlebarkan
dengan bahasa
kita menjadi kita
bersama
budi dipertingkatkan
mesra diperlebarkan
dengan bahasa
kita menjadi kita
bersama
Jika tanpa bahasa
bagaimana akan kita setujui
perjanjian ini
bagaimana akan kita setujui
perjanjian ini
Mari kita berbahasa
sebaiknya.
sebaiknya.
Rahman Shaari
No comments:
Post a Comment