10 September 2013

Kau Yang Bernama aSri.......

Md Rautin Md Desa, yang begitu dekat dengan sebahagian besar budak Falah pada penghujung dekad 80-an sehingga pertengahan dekad 90-an, lebih dikenali sebagai Ali di kampungnya, Kg Gajah Mati, Pendang. Begitu juga dengan seniornya, Basri Zakaria, dari kampung yang sama: dia lebih dikenali sebagai Pak Mid

(Saiful Adly bin Hassan  - dari Batas Paip -  dikenali sebagai Pak Ali di kalangan teman sekelasnya tetapi itu tidaklah menghairankan kerana ambilan hujung namanya, sebagaimana Thakiyuddin Abdullah - dari Alor Ibus - popular sebagai Pak Din, atau Zawawi bin Hj Ali - dari Kangkong - dikenali sebagai Awi @ Awie......)

Di Kampung Permatang Ibus, Kangkong, ayah kepada Mohd Amin dan Mohd Nizam Ramli [kedua-duanya budak Falah, masing-masing memasuki Peralihan pada tahun 1983 dan 1990] lebih dikenali dengan nama Md Nor serta, bagi yang lebih rapat, dipanggil Wak. Md Amin sendiri, di kalangan teman sekampung, sehingga sekarang dikenali sebagai Zaidi

*******

10 Ogos 2013. Malam.

Saya bersama Ahmad Nazri Hashim sedang dalam perjalanan untuk bertemu Hamzah Casablanca bagi menyerahkan benda alah yang akan digunakan untuk menayang klip ketika berlangsungnya jamuan raya Alumni AlFalah, sehari dua lagi. Destinasi kami: Restoran D Samila, Jalan Kola. Cikgu Non bakal menyusul kami setelah urusan keluarganya selesai. Kami bertolak dari Simpang Empat. Melalui jalan ke Alor Setar tentulah lebih dekat. Tetapi Nazri memilih jalan jauh - melalui jalan ke Kangkong sebelum membelok ke Jalan Batas Paip.

"Kita ambik Pak Lid sat......" katanya mencuba memadamkan kehairanan saya. Tapi tidak pun terpadam....

Pak Lid?

Nazri terkekeh dengan gaya yang memang tersendiri.

"Zairi..... kami panggil Pak Lid...... Sebenarnya ayah dia yang dipanggil Paklid, tapi kami hentam panggil anak dia pun mcm tu juga....."

Demikian lebih kurang penjelasan Nazri tentang teman sekampungnya Zairi Md Ariff

Pak Ariff jadi Pak Lid.... Saya menerawang sendiri. 


********

Di AlFalah dahulu, ramai pelajarnya saya kenali degan memanggil nama bapa masing-masing. Misalnya, Pak Usin bagi Zamri bin Hashim [Pak Usin adalah panggilan lain untuk arwah Paklong Hashim bin Noh, bendahari ALP AlFalah - dari Telok Bagan],  Khamis untuk Zamri Khamis, Mukhyi anak lelaki Din untuk Zulkifli bin Muhyi@Din, dan Baat untuk Shahbani bin Baat.


********

Demikianlah.

Maka tercari-carilah saya siapa Asri bin Don, budak Falah, ketika membaca pos daripada Hesba Tgb berikut ini, pada 20 Julai lalu :

MAKLUMAN
AL-FATIHAH..AYAH SAHABAT KITA US ASRI BIN DON TELAH MENINGGAL PAGI TADI DI KG TEBENGAU. Moga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama para solihin, syuhadak di sana..amin
Like ·  · Unfollow Post · July 20 at 12:17am

Entah di mana silapnya urat minda diri, saya tidak terfikir untuk menghubungi Hesba Tgb bagi mendapatkan sebarang pencerahan.......

Seingat saya, hanya ada satu Don yang menjadi waris pelajar AlFalah sepanjang saya berada di sekolah agama rakyat itu. Itulah ayah Suwita bin Don, pelajar Peralihan tahun 1983. Tiada pula saya tahu dia mempunyai adik lelaki bernama Asri, pernah belajar di AlFalah, berdasarkan ayat AYAH SAHABAT KITA sebagai yang ditulis oleh Hesba Tgb......

Siapa Asri?

Dua hari saya tertanya sendiri.

Hinggalah datang satu saat, saya teringat: arwah ayah  pernah menyatakan bahawa ada rakannya dari Tebengau ada belajar di AlFalah pada tahun 60-an dahulu, dipanggil Don atau Dun tapi nama sebenarnya Abdul Hamid....... Tapi anak kepada Don itu - kalau betul - yang pernah belajar di AlFalah adalah Jamaliah dan adiknya Husain bermula pada tahun 1983 juga - sama dengan Suwita...... Tiada yang bernama Asri......

Saya juga teringat, pada perjumpaan raya tahun 1433, Hesba Tgb ada menyatakan dia berjiran dengan Hussain tetapi tidak mengetahui bahawa ustaz yang berkhidmat dengan KAGAT itu pernah belajar di AlFalah. Demikian pula, Hussain - tidak mengetahui bahawa Hesba Tgb merupakan pelajar AlFalah pada era lain......


Memang hendak dijadikan cerita, saya berbual dengan seorang warga Tebengau yang cukup ramah pada petang itu tatkala membelek-belek longgokan ikan kembung di tepi jalan berhampiran jalan masuk ke kampung Hussain dan Hesba Tgb.


Saya bertanyakan siapa yang meninggal di sekitar situ dalam dua hari lepas.


"Don, ayah Ustaz Asri......" katanya.


"Ustaz Asri mana?" tanya saya.


"Ustaz Asri itu nama betulnya.....setengah orang kampung panggil Hussain......"


Pulak!


"Ayah dia nama Hamid.... kami pangil Don...."


Ooooooooo.......


Saya tersenyum. Memandang wajah lelaki ramah itu.


Maka terjadilah dialog berikut:


"Kalau tuan nak tahu: nama sebenar ustaz itu Hussain bin Abdul Hamid. Ejaan Hussain tu saya tak pastilah, tapi namanya memang Hussain..." kata saya.


"Sejak dulu, orang kata nama betul dia Asri......" balas lelaki itu, seperti tidak mahu mengurangkan keramahannya.


"Tapi nama penuhnya bukan Asri bin Hamid!" balas saya.


"Mana encik tahu?" soal lelaki ramah dengan nada yang agak tinggi.


"Saya tahulah, sebab saya ada daftar namanya semasa dia masuk ke AlFalah tahun 1983 dulu!" Saya juga mula meninggikan suara.


"Encik ni siapa pulak?" tanya lelaki tersebut.


Saya menepuk dada. " Kalau tuan nak tahu, sayalah guru di AlFalah dari tahun 1983 hingga tahun 2000!"


Lelaki itu mencuit lengan saya. "....cik ni orang mana?" 


Saya terpempan. Rupanya yang bertulisan hijau di atas hanyalah ilusi.........

Ustaz Asri  bersama keluarga pada majlis kita pada 4 Syawal 1433
"Orang Permatang Ibus....." jawab saya perlahan sambil menyambut huluran tangannya, tanda meminta diri.

Demikianlah.


Kerana kalimah AYAH SAHABAT KITA US ASRI BIN DON, maka tiadalah respon dari Sofiahmad Din dalam ruang komen khabar yang diposkan oleh Hesba Tgb tersebut, sedangkan ustaz yang bertugas di daerah Baling tersebut adalah rakan sekelas di AlFalah dengan Ustaz Hussain...... Sofiahmad Din tidak pun tahu siapa Ustaz Asri bin Don.....


Sofiahmad Din hanya mengetahui berita lara tersebut ketika kami berbual sebentar di depan dewan ketika jamuan raya pada 4 Syawal yang lalu.......

Fahamlah kami jika Ustaz itu tidak muncul pada petang itu.


**********************************

No comments: