14 September 2012

Bintang Yang Pernah Datang

Hujan menyerkup. Semua orang menarik selimut. Laman AlFalah kosong - tiada yang menjengah. Sesekali saya melihat melalui jendela, kalau-kalau ada yang menggagahkan diri untuk muncul di tengah laman. Ada seorang dua, berdasarkan bekas tapak kaki yang ditinggalkan, tetapi pada masa saya menjengah, mereka telah pergi....

Biarlah.

Melihat air hujan yang membentuk tirai indah di cucur atap, kelopak ingatan berkembang segar.

Beberapa orang  muncul sederet - mereka adalah bintang yang pernah mengerdip di AlFalah - meski pada waktu yang berbeza dan dalam jangka yang tidak serupa, ada yang lama dan ramai pula yang sebentar cuma.

S Kamaruddin:

Pelajar Peralihan 1983 yang telah dua kali saya catatkan. Pelajar dari Sk Tebengau ini muncul tidak lama di AlFalah tetapi misteri huruf S pada pangkal namanya kekal hingga kini. Bukan berbinkan sebarang Syed atau Syeikh seperti kelaziman nama berpangkal abjad itu, dia yang saya kenang dengan songkok tinggi, berkulit hitam manis, tidak tahu apabila saya tanyakan makna S tersebut. Kekallah misteri itu......

Mahathir Jamaluddin:

Kecil comel orangnya. Sentiasa tersenyum setiap kali saya masuk ke kelasnya. Paling diingati tawanya yang mengekek sambil mengangkat kopiah. Dia sebaya dan sekelas dengan Pawang Nujum, seorang guru di Jerantut kini. Mahathir [harap betul kerana ejaan nama ini yang pelbagai] datang ke sekolah dari Kg Tebengau bersama kakaknya, Marina....

Lihatlah gaya Mahathir [duduk dua dari kiri], Zaini [tiga dari kanan] dan Pawang Nujum di sebelahnya.....

Mohd Zaini Salleh:
 
Sekelas dengan Mahathir. Berasal dari Kg Sungai Papan, arwah datuk sebelah emaknya tinggal di Kg Permatang Ibus. Anak saudara kepada Roshadah dan Md Isa Saidin [juga pelajar AlFalah] Kakaknya, Fauziah, turut pernah belajar di situ. Tinggi orangnya, mengikut sebelah arwah ayah.Dia antara yang sentiasa meriuhkan kelas dengan suaranya yang lantang. Sempat mengambil SRP 1987. Yang menjadi misteri hingga kini ialah dia tidak pernah datang mengambil keputusan peperiksaan itu. Hingga kini jugalah dia tidak tahu bahawa dia mendapat keputusan cemerlang, di bawah sedikit dari pencapaian Pawang Nujum.......

Sahlan Salleh:

Seorang yang ceria, suka bernyanyi ketika guru tiada di kelas dan diakui oleh sebahagian guru mempunyai suara mirip Rahmat Ekamatra. Gemar bercanda dengan saya dan sering memberi jawapan spontan yang relevan serta mengagumkan. Pernah sekali, di tepi tingkap kantin, yang ketika itu terletak di hadapan rumah Maklong/Maklang,, saya menegurnya yang berpakaian putih bersih.

"Baju baru ka?"

"Bukan. Tapi Fab Baru..." jawabnya selamba, merujuk kepada iklan serbuk pencuci yang sedang popular di tv!

Khalil Mokhtar:

Pelajar comel dan pintar, dari Paya Kerchut, Pendang. Sering berada di kedudukan teratas di dalam kelas. Disenangi rakan, baik di sekolah atau asrama, serta guru. Tidak lama di Alfalah kerana bertukar ke Maktab Mahmud. Satu kenangan: Kami sedang dalam mood gembira kerana akan mengikuti rombongan ke Pulau Pangkor pada malamnya. Semua pelajar yang tinggal di asrama, yang tidak menyertai rombongan, awal-awal lagi telah pulang ke rumah/kampung masing-masing - kecuali Khalil. Dia sanggup 'menunggu' asrama. Petang itu, memikirkan yang seram-seram, akan berseorangan malam nanti agaknya, dia mengajak saya menghantarnya ke kampung! Mood gembira saya terpancung hidup-hidup! Muncul tulang ikan, tukul, api dan penumbuk di kepala..... Tapi melihatkan matanya yang lembab dan pipinya yang kering, terpaksalah saya berkapcai menghantarnya hingga ke tangga rumah di Paya Kerchut. Saya sampai semula ke Alfalah ketika anggota rombongan semua sudah siap siaga di kawasan sekolah menunggu datangnya bas.....

Jamaluddin Mat:

Insan yang cukup istimewa dari Kg Tengah, Teluk Bagan. Asalnya belajar di sekolah menengah biasa. Bertukar ke AlFalah mengikut jejak rakan sekampung, Zamri Hashim, yang bapanya adalah Bendahari Lembaga Tadbir sekolah ketika itu. Jem, adalah nama manjanya.Kebetulan ada pula seorang pelawak yang tidaklah berapa meletup ketika itu memiliki nama penuh dan nama pentas yang serupa. Tidakkah timbul rasa marah kerana kami menyamakannya dengan pelawak yang sering berwatak lembut itu?, pernah saya bertanya begitu kepada Jamluddin. Dia tertawa. Jem maknanya manis, katanya, sambil mengajuk cara pertuturan lembut pelawak tersebut. Demikianlah.Dia sentiasa riang. Makan minumnya cukup dijaga dan kalau tidak cukup belanja, tidak kira di tengah minggu, dia akan meminta izin untuk balik kampung. Kedatangannya dari rumah biasanya amat ditunggu oleh rakan-rakan di asrama - kerana minatnya memborong pelbagai makanan ringan atau berat untuk dikongsi bersama.....

 Mohd Zain Had:
Saya tidak ingat sangat kampung asalnya, mungkin sekitar Changlon. Dia seorang pendiam. Kalaulah boleh dihitung, perbualan saya dengannya secara peribadi, selama di AlFalah, mungkin tidak sampai pun lima ratus patah kata. Dia lebih banyak tersenyum dari berkata-kata. Seorang yang menjaga kerapian pakaian dan penampilan.


Abdul Razak Othman:

Dia selalu bertali pinggang panjang, ekornya berjuntai ke poket. Seorang periang. Satu hari, kerana satu kesalahan, saya memanggilnya ke depan kelas. Saya memukul tapak tangannya dengan rotan bulu ayam, beberapa kali. Dia kelihatan redha... Kemudian dia melangkah ke tempat duduknya dan saya melihat dia seperti terjengket-jengket dan terangguk-angguk. Saya yang sedang marah, memangginya semula ke depan. Rasa tercabar dengan gaya jalannya yang seolah-olah tidak hairan atau megah dengan hukuman yang saya berikan sebelumnya. Itulah tafsiran saya! Saya minta dia hulurkan tangan semula sambil meleteri gaya jalannya itu. Ketika saya mengangkat rotan untuk memukulnya, seorang pelajar puteri memanggil seraya menahan tindakan saya.

"Dia memang berjalan begitu, cikgu...."katanya.

Astaghfirullah. Mujur muncul puteri penyelamat. Saya meminta maaf kepada Razak. Dia berlalu dan saya melihatnya berjalan terjengket-jengket dan terangguk-angguk semula......


Mohd Fazli Hj Mahmud:

Pelajar Tingkatan 3 pada tahun 1983. Dari Alor Ibus. Peramah dan lincah. Ketika menunggu bas pada tengahari, dialah yang paling rajin menyakat rakan-rakan. Putih kuning kulitnya. Kerana keadaan fizikalnya yang kecil molek ketika itu saya memanggilnya cinoni. Puas dia bertanya akan maksud perkataan itu sehinggalah pada satu hari  saya perdengarkan lagu bertajuk Cinoni [1984] nyanyian Ali Sobree. Dia terangguk-angguk faham agaknya.  Molek comel - itulah makna lebih kurang.

Kini dia sudah besar, berusia pertengahan 40-an. Sering bersama salah seorang ahli EXCO kerajaan negeri sebagai pembantu.


Mohd Rizaki Othman:

Dr Rahimah Hj Sahit
Salah seorang geng Gajah Mati. Sepupu kepada Norhashimah Ismail yang merupakan anak saudara Paksu Yeh [Illias] dan Mariam Hj Awang. Dia sederhana dalam pergaulan dengan rakan-rakan seasrama kerana agak pendiam. Satu ketika dia demam dan yang sering memerhati keadaan dan tempat dia bergantung harap hanyalah sepupunya itu. Tidak tertahan dengan situasi yang semakin berat, tiada pula kemudahan telefon di Alfalah dan di kampung mereka, satu petang Norhashimah meminta saya menghantar Rizaki pulang. Sepanjang jalan dia memeluk saya. Menghampiri pekan Pendang, dia menepuk kuat bahu saya. Kapcai terpaksa dihentikan. Rupanya dia mahu muntah. Habis lampu belakang kapcai disimbah cecair pekat puspawarna...Syukur dia masih terfikir untuk memberi isyarat tadi!. Saya membawanya ke klinik Dr Rahimah Hj Sahit, isteri Dr Hayati Othman [Ahli Parlimen Pendang sekarang]. Saya berterus terang dengan Dr Rahimah: "di dalam poket saya hanya ada tujuh ringgit. Doktor rawatlah dia dengan nilai tersebut!" Terbeliak mata doktor itu dan setelah bercerita latar belakang hubungan kami, Rizaki akhirnya mendapat rawatan serta ubat percuma......

Mahathir Fadzil:

Pernah saya catatkan tentangnya tapi dia muncul juga dalam hujan hari ini....

Geng Gajah Mati. Putih kuning kulitnya. Ketika selepas Maghrib pada hari pertama dia memasuki asrama,
diperkenalkannya kepada saya oleh kawan sekampung sebagai Anak UMNO Ayah PAS! Saya terpempan. 

Perlahan saya bertanya namanya. Dalam tersipu, anak kecil 13 tahun itu bersuara, "Mahathir bin Fadzil".
Tak sempat saya berfikir, seorang kawannya cepat mencelah, "Dia Presiden UMNO, ayah dia Presiden PAS!" Serentak itu satu asrama bergegar dengan ketawa.

Saya melopong. Patutlah. UMNO ketika itu dipimpin oleh Tun Dr Mahathir manakala PAS diketuai oleh Almarhum Dato' Fadzil Noor......

Mahathir bin Fadzil terus tersipu, menyembunyikan mukanya di sebalik sepuluh jari halusnya.....

                                                ******************************

Hujan masih berterusan menyimbah. Laman AlFalah makin dilitupi air. Putih merata. Deretan bintang yang pernah singgah masih panjang...... Insya Allah akan saya ingat sedapat mungkin. Nantilah....

Seludang kelapa tiba-tiba jatuh di laman, dibawa angin kuat. Saya terkejut. Tempias air di tepi jendela memercik sampai ke perdu hati. Hati pun kebasahan........

.....mungkinkah kita
     kan bersua
     lagi.....

No comments: