27 March 2012

TOLONG!!! TOLONG!!! Rumah Terbakar.....


Wira Osman
salam..sahabat ...mlm ni aku nak mngimbas kembali memori lawak cikgu din...kisah sorang sahabat kita (tak ingat sapa)..buat karangan tentang kebakaran...c.din baca kembali karangan tersebut...apabila smpai kat..."TOLONG ! TOLONG !..RUMAH TERBAKAR...". beliau mlakonkan smula mcmn gaya mminta tolong mgikut cerita tersebut....jadi klu anda faham ..ataupun teringat ..lakonkan smula......masa tu aku gelak smpai kluar air mata...c.din jgn kira la, dia punya gelak..satu falah pun boleh dgr...(aku cerita kat bini aku...bini aku gelak smpai tak bunyi)

( Coretan Wira Osman di dalam fb - Alumni Sek Men Agama Al-Falah, Kedah. 11.45 malam 26 Mac 2012 )

Ada kisah ini dalam perancangan label Pelajaran di AlFalah nanti. Tapi mungkin lambat sedikit kerana sedang datang kes-kes lain dulu. Namun kerana Wira telah membangkitkan dalam fb, saya kenalah turut serta, takut nanti basi pula......

Penulis karangan itu saya ingat. Tapi tak perlulah saya catatkan namanya. Saya malulah jika kena menekup muka dengan kertas surat khabar semasa naik turun mahkamah apabila disamannya kelak. Dia pun sekarang sudah beranak tiga.... Tinggal di sekitar satu simpang tiga.....

Dalam karangan itu dia tulis begini pada saat genting tersebut: "Tolong!!! Tolong!!! Rumah terbakar..."

Cuba lihat semula tanda seruan di atas, ya murid-murid! Bagi perkataan Tolong ada tiga tanda seruan. Manakala pada frasa Rumah terbakar tiada satu pun tanda seruan.

Maka saya komenlah sambil membaca mengikut intonasi berdasarkan tanda bacaan itu. Seolah masa minta tolong dia laung sekuat-kuat hati, tetapi masa menyebut rumah terbakar nadanya relax sahaja....Tentu ini tidak berlaku di alam nyata. Demikianlah betapa pentingnya ketelitian. Pelakon paling kayu pun, jika mendapat skrip drama dengan dialog ditulis begitu, pasti akan bertanya pengarah dua tiga kali untuk melakonkannya......

Sukar untuk mencari perkataan bagi mencatat hingga mencapai maksud saya. Benar kata Wira Osman- yang setahun kemudian menggunakan nama Wira Islam - cuba lakonkan semula. Nescaya berlaku satu pencerahan....Ulang sehingga sesiapa yang mendengar cerita ini ketawa hingga tidak berbunyi!
Atau bayangkan begini: anda baru saja menjadi mangsa ragut. Anda tentu akan melaung sehabis daya Tolong!!! Tolong!!! 
Kemudian dengan selamba seakan berbisik : Peragut. Peragut.

Realistik?


No comments: