29 March 2012

Wira Tak Didendang (Unsung Heroes)



Wira Osman
pukul 9 td kat tv3 ada rancangan majalah 3...kisah sekolah kat pendalaman...masa cikgu masuk kelas..murid2 beri salam...aaaassalaaaamualaikumm​ cekguuuu....aku teringat cikgu din.jawab..waaaaalaikummmsalaa​ammm murid2...dia perli la tu....apalagi dia beletiaq.la..."awat ! tak boleh ka bagi salam tak berlagu. ..nmpak mcm tak smngat nk belajar....mula hr tu smua org bagi salam tanpa lagu...smentara nk biasa..ada yg tersasul terikut rentak lama.....hhahahahah


Wira Osman dan Rosliza Hussien
(Wira tukar potret dalam profile fb kerana saya masukkan dalam blog. Maaflah. Dah ditarik....)


Saya menonton Majalah 3 malam itu bersama-sama Wira Osman -  di rumah masing-masinglah. Dalam dia terkenang gurunya, saya tertarik pada kesukaran pelajar di pedalaman itu untuk menuntut ilmu. Demikian juga kepayahan guru yang terpaksa melalui perjalanan yang sukar untuk sampai ke sekolah. Tergambar senyum kelat guru-guru, walau fokus tentang mereka hanya sekilas - lebih tentang pancaroba penduduk di situ menghadapi ancaman adik beradik/geng Bujang Senang.


Saya segera terkenang rakan, keluarga dan kenalan (sebagai guru) yang pernah mengalami kepayahan semasa bertugas di Sabah dan Sarawak. Ribuan guru bertukar ganti di tempat-tempat sebegitu di seluruh Malaysia Timur. Merekalah WIRA dan WIRAWATI dalam membentuk asas dalam diri anak bangsa namun kerana mereka tergolong orang kecil, jasa mereka tidak dijaja.

Ketika fokus kepada Sabah/Sarawak, terkenang juga wira di Semenanjung > Kedah> Kota Setar>AlFalah yang sudah ke sana.......


Demikian simpang-siur dalam kotak fikiran setiap kali saya membaca atau menonton ..........


No comments: