31 March 2012

Wak Sir

Dia datang ke AlFalah dengan berani kerana telah sedia ada belajar di sini adalah abang dan kakaknya. Dipanggil Wak Sir di kalangan rakan dan sebahagian guru serta Mak Long dan Mak Lang. Sentiasa tersenyum dengan mata terpejam rapat. Anak kelahiran Changlon ini  disenangi ramai kerana sifat rohani tulangnya - ringan!

Kenapa dipanggil Wak Sir?

Tiada kena mengena biologi dengan arwah pelawak terkenal dari Kelantan itu. Malah dia sendiri mungkin tidak tahu siapa Wak Sir sebenar. Mashitah Hj Husin (x-AlFalah) kata mungkin kerana wajahnya iras arwah Wak Sir. Tepat sekali. Gelaran itu diberikan oleh Mak Lang. Tiap kali memanggilnya, Mak Lang akan buat slanga Kelantan. Dia akan muncul dengan mata terpejam. Panggilan itu hampir menenggelamkan nama asalnya. Malah beberapa orang rakannya kini teragak-agak meraba namanya, tapi bila disebut Wak Sir, segera mereka tersenyum tanda mengingati adik kepada Ahmad Sofi dan Hasliza Ahmad itu. Demikianlah sinonimnya Wak Sir dengan Mohd Nizam Ahmad kepada warga AlFalah.

Siapa Wak Sir sebenar?

Pelawak era 70-an dari Kelantan ini lebih terkenal di luar filem kerana hanya berlakon dalam 2 filem : Kabus Tengahari (1982) - lakonan Sarimah, Aziz Jaafar, M Jamil - dan Oh Fatimah (1989) - lakonan Badol, M Rajoli,  Azie dan NorShuhaiba. Impaknya cukup besar di pentas dan tv. Selalunya bergandingan dengan PokYa (Zakaria Musa) dan Mahmud Rail.

Saya masih ingat dalam satu jenaka di tv, dia bertanya makhluk apakah yang paling kecil di dunia? Jawapannya membuatkan kita berfikir sebentar sebelum ketawa. Jawapannya: anak kuman kurus!

Tak tercapai akalmu?

Makhluk halus ialah kuman. Kuman mesti ada anak. Dalam banyak anak, tentu ada yang kurus.....
Sekali lagi: apakah makhluk paling kecil di dunia.......?
Soalan ini pernah dimunculkan beberapa kali semasa saya dalam kelas di AlFalah........he he he.

No comments: